درمان التهاب، کشیدگی، پارگی و آسیب تاندون کشکک زانو

درمان آسیب‌دیدگی تاندون زانو در اصفهان

1

التهاب تاندون زانو نوعی آسیب‌دیدگی تاندون زانو است که در اثر استفاده بیش از حد از آن به وجود می‌آید. آسیب‌دیدگی به طور معمول در افرادی که ورزش‌هایی نظیر بسکتبال و والیبال انجام می‌دهند دیده می‌شود، به دلیل پرش‌های مکرر و کشیدگی بیش از اندازه زانو التهاب تاندون به وجود می‌آید. اگر این عارضه به موقع درمان نشود، زانوی این افراد می‌تواند به درد بلند مدتی که در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی یا پس از آن ایجاد می‌شود مبتلا شده و آنها را در انجام فعالیت‌های حرفه‌ای خود ناتوان سازد.

فشار مکرر ناشی از ورزش مداوم می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی جزئی یا کلی تاندون‌های زانو شود. اگر این اتفاق رخ داد، برای ترمیم و اصلاح تاندون باید از روش‌های جراحی استفاده شود.

آسیب‌دیدگی تاندون زانو یا زانوی جهندگان

در آسیب‌دیدگی تاندون زانو یا زانوی جهندگان، تاندون زانو آسیب می‌بیند. از آنجا که نقش این تاندون در صاف کردن زانو بسیار مهم است، آسیب‌دیدگی آن باعث می‌شود که زانو تکیه‌گاه و لنگرگاه خود را از دست بدهد. این عارضه باعث درد و ضعف زانوها می‌شود و در صاف کردن پاها مشکل ایجاد می‌کند.

دکتر مؤید فر جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو معتقد است که هر فرد مبتلا به التهاب تاندون زانو باید با رویکرد متفاوتی تحت درمان قرار گیرد. اقدامات درمانی به فاز آسیب‌دیدگی، مزمن یا حاد بودن التهاب بستگی دارد. در برخی موارد انجام عمل جراحی ضروری است. هیچ جدول زمانی برای بهبود و نقاهت تاندون آسیب‌دیده وجود ندارد.

زمان بهبودی ممکن است در یک نفر یک هفته طول بکشد و در فرد دیگری این زمان یک ماه ادامه یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های درمانی شما می‌توانید با شماره‌های 03131315870 03131315871 تماس حاصل نمایید و وقت مشاوره‌ای با جراح تنظیم کنید.

التهاب تاندون زانو

3

تاندون زانو

آسیب‌دیدگی تاندون زانو یا زانوی جهندگان، التهاب تاندون زانو یا پارگی تاندون زانو هم نامیده می‌شود. التهاب یا آسیب‌دیدگی تاندون کشکک زانو است. تاندون زانو بافت طنابی شکل است که کشکک زانو (پاتلا) را به استخوان تیبیا (ساق پا) متصل می‌کند. تاندون زانو به دلیل استفاده بیش از حد آسیب می‌بیند (زمانی که حرکات مکرر به بافت آسیب رسانده یا به قسمت خاصی از بدن آسیب می‌رساند).

ادامه مطلب  کیست مینیسک زانو، علت، علائم و درمان

پرش‌ها، فرود آمدن و تغییر جهت می‌تواند باعث کشیدگی عضلات، تخریب و آسیب تاندون زانو شود. کودکانی که به صورت مداوم ورزش‌هایی را انجام می‌دهند که دران باید پرش‌های مکرر داشته باشند مانند دو میدانی (به خصوص پرش‌های بلند)، بسکتبال، والیبال، ژیمناستیک، دو و فوتبال بیشتر در معرض کشیدگی عضلات و تاندون زانو قرار دارند.
آسیب‌دیدگی تاندون زانو به نظر یک جراحت جزئی می‌رسد که زیاد جدی نیست.

به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران از این آسیب‌دیدگی چشم‌پوشی کرده و به تمرین و مسابقات خود ادامه می‌دهند یا تلاش می‌کنند که این عارضه را خودشان درمان کنند؛ اما دانستن این نکته مهم است که آسیب‌دیدگی تاندون بیماری مهم و خطرناکی است که می‌تواند به مرور زمان وخیم‌تر شده و در نهایت به عمل جراحی نیاز پیدا کند. مراقبت‌های پزشک در مراحل اولیه ایجاد این عارضه و درمان آن می‌تواند از پیشروی آسیب‌دیدگی در زانو پیشگیری کند.

علائم آسیب‌دیدگی تاندون زانو

4

علائم شایع آسیب‌دیدگی تاندون زانو عبارتند از:

  •  درد مستقیم تاندون زانو (به طور مشخص‌تر درد در زیر زانو)
  •  خشکی و چوب شدگی زانو، به خصوص در هنگام پرش، زانو زدن، چمباتمه زدن، نشستن یا بالا رفتن از پله‌ها
  •  درد زانو در هنگامی که زانو را خم می‌کنید
  •  درد در عضلات چهار سر ران
  •  ضعف در پا و ساق پا

علائمی که کمتر شایع هستند عبارتند از:

  •  اختلالات تعادلی
  •  گرم شدن، حساسیت یا تورم اطراف قسمت پایینی زانو

درمان آسیب‌دیدگی تاندون زانو

آسیب‌دیدگی تاندون زانو نخست به وسیله یک سیستم درجه‌بندی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که در آن گستردگی آسیب‌دیدگی مشخص می‌شود (درجه‌بندی از 1 تا 5 به طوری که 1 به معنی احساس درد فقط پس از انجام فعالیت‌های شدید و در جه 5 به معنی درد ثابت روزانه و ناتوانی در مشارکت در فعالیت‌های ورزشی است).

در زمان معاینه زانو، پزشک یا متخصص از شما خواهند خواست تا بدوید، بپرید، زانو زده یا چمباتمه بزنید تا سطح درد شما را مشخص نمایند. به علاوه عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس یا ام آر آی نیز ممکن است نیاز باشد. اقدامات درمانی متناسب با شدت جراحت می‌تواند طیفی از استراحت کردن و استفاده از بسته یخ تا عمل جراحی باشد.

ادامه مطلب  درمان قفل کردن زانو | علائم و علت قفل شدن واقعی یا کاذب زانو

درمان خانگی آسیب‌دیدگی تاندون زانو

اقدامات درمانی برای درمان آسیب دیدگی تاندون خفیف تا متوسط می‌تواند شامل مراحل زیر باشد:

  • استراحت و انجام ندادن فعالیت‌های ورزشی و انجام تمریناتی که در آنها پرش و ضربه کاهش یافته باشد
  • قرار دادن یخ روی زانوی آسیب‌دیده برای کاهش درد و تورم
  • استفاده از زانوبند یا بندهای حمایتی برای حفاظت از زانو و کشکک زانو. باندها روی تاندون زانو در زیر کاسه زانو بسته می‌شوند. زانوبند یا باند می‌تواند به کاهش درد و کشیدگی تاندون زانو کمک کند.
  • بالا نگه داشتن زانو زمانی که آسیب‌دیده است (برای مثال یک بالشت زیر زانوی خود قرار دهید)
  • مصرف داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن برای کاهش درد و تورم
  • ماساژ درمانی
  • انجام ورزش‌های کم برخورد برای کمک به تقویت زانو
  • برنامه توان‌بخشی که شامل تقویت عضلات، تمرکز بر گروه عضلات تحمل‌کننده وزن بدن مانند عضلات چهار سر ران و عضلات ساق پا باشد
  • تزریق‌های مخصوص برای کاهش حساسیت عصب‌ها و کاهش التهاب

انجام عمل‌های جراحی برای موارد شدید و حاد

در موارد نادر مانند زمانی که درد تاندون زانو بسیار شدید بوده یا آسیب‌دیدگی تاندون بسیار جدی است، برای ترمیم تاندون آسیب‌دیده باید عمل جراحی انجام شود. عمل جراحی شامل برداشتن قسمت آسیب‌دیده تاندون زانو، برداشتن بافت ملتهب از قسمت زیرین زانو است.

نحوه انجام عمل جراحی

در حین انجام عمل اصلاحی تاندون‌ها برای پیشگیری از احساس درد بیهوشی (داروهای ضد درد) انجام می‌شود. انواع بیهوشی‌هایی که ممکن است برای انجام این عمل به کار برده شوند عبارتند از:

  • بیهوشی موضعی: ناحیه‌ای که قرار است روی آن عمل جراحی انجام شود بیحس شده و درد در آن ناحیه احساس نمی‌شود.
  • بیهوشی منطقه‌ای: نواحی اطراف و ناحیه‌ای که باید تحت عمل جراحی قرار گیرد بیحس شده تا دردی توسط بیمار احساس نشود.
  • بیهوشی عمومی: بیمار به طور کامل به خواب رفته و هیچ دردی را احساس نخواهد کرد.

معمولاً جراح در خلال عمل جراحی‌ترمیم تاندون این کارها را انجام می‌دهد: یک یا چند شکاف کوچک روی پوست ناحیه تاندون آسیب‌دیده ایجاد می‌کند. قسمت‌های پاره شده تاندون را به هم می‌دوزد. بافت‌های اطراف برای اطمینان از عدم وجود آسیب‌دیدگی‌های دیگر مانند آسیب‌دیدگی‌های عروق خونی یا عصب‌ها بررسی می‌شود. محل عمل را بسته و روی آن را به وسیله باند استریل پانسمان می‌کند. با استفاده از اسپلینت مفصل را بی‌تحرک نگه داشته تا تاندون بهبود یابد.

عمل پیوند تاندون زانو

اگر تاندون به شدت آسیب دیده باشد و مقدار کافی تاندون وجود نداشته باشد که بتوان آنها را به هم وصل کرد، جراح ممکن است عمل پیوند تاندون را انجام دهد. در این عمل تاندون از قسمت دیگری از بدن برداشته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تاندون ممکن است از پا، انگشتان پا یا قسمت‌های دیگر بدن برداشته شود. در برخی موارد انتقال تاندون (انتقال تاندون از یک محل به محل دیگر) ممکن است برای بازگرداندن عملکرد تاندون آسیب‌دیده مفید باشد.
پس از عمل، برنامه بازتوانی شامل تمرینات ورزشی تقویتی و ماساژ برای چند ماه تا یک سال ادامه می‌یابد.

ادامه مطلب  درمان انحراف زانو و پا با عمل جراحی استئوتومی زانو

دوران بازتوانی و ریکاوری

بازتوانی پس از عمل جراحی ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد. بهتر است از انجام هر گونه ورزش با فعالیت‌هایی که ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت زانو و تاندون آن شود پرهیز کنید.
البته، بازتوانی پس از عمل جراحی بدان معنا نیست که بیمار نمی‌تواند در هیچ ورزش یا فعالیتی مشارکت داشته باشد. متناسب با گستردگی جراحات، ورزش‌ها و فعالیت‌های کم برخورد (برای مثال، شنا و دو) باید جایگزین شوند. پزشک به شما اجازه می‌دهد که به صورت محدود فعالیت‌ها و ورزش‌هایی را در دوران بهبودی انجام دهید.

پیشگیری از آسیب‌دیدگی تاندون زانو

مهم‌ترین عامل در پیشگیری از آسیب‌دیدگی تاندون زانو کشش زانو است. گرم کردن درست و مناسب شامل حرکات کششی عضلات چهار سر ران، عضلات همسترینگ و عضلات ساق پا می‌تواند از آسیب‌دیدگی تاندون زانو جلوگیری کند. خوب است که همیشه پس از پایان ورزش نیز حرکات کششی انجام شود.

یادداشتی از کلینیک جراح زانو در اصفهان

سایت دکتر مویدفر درمان و یا توصیه های پزشکی ارایه نمی کند. اطلاعات مقاله درمان التهاب، کشیدگی، پارگی و آسیب تاندون کشکک زانو فقط برای اهداف آموزشی است و به عنوان جایگزینی برای تشخیص یا درمان پزشکی در نظر گرفته نشده است. شما نباید از این اطلاعات برای تشخیص یا درمان یک مشکل یا بیماری استفاده کنید. همیشه قبل از هر اقدامی در ارتباط درمان خودسرانه یا مصرف مکمل های دارویی یا شروع یک برنامه تمرینات ورزشی زانو، با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر مویدفر فوق تخصص درمان بیماری های زانو پیشنهاد میکنند چنانچه سوال یا راهنمایی در ارتباط با بیماری های زانو دارید با ایشان در میان بگذارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های ۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۰۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۱ تماس حاصل نمایید.

11 دیدگاه در مقاله “درمان التهاب، کشیدگی، پارگی و آسیب تاندون کشکک زانو

  1. بازتاب: علت و درمان زانو درد شدید - زانو درد

  2. بازتاب: درمان پارگی و آسیب تاندون زانو بدون جراحی - متخصص زانو و ستون فقرات: دکتر سپهریان

  3. بازتاب: علت زانو درد شدید و مزمن و درمان آن با فیزیوتراپی و ورزش - کلینیک فیزیوتراپی بازتوان

  4. بازتاب: دكتر ورياني متخصص ارتوپد و فوق تخصص زانو | پارگی تاندون چهار سر ران | دكتر ورياني متخصص ارتوپد و فوق تخصص زانو

  5. بازتاب: آسیب‌های تاندون زانو: درمان، علائم و علت ها - متخصص ارتوپد و جراح زانو: دکتر وریانی

  6. بازتاب: بهترین دکتر متخصص ارتوپد و نحوه گرفتن نوبت - جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو در اصفهان:دکتر مهدی مؤیدفر

  7. محمد امیری پاسخ

    سلام خسته نباشید من سه شنبه شب فوتبال بازی کردم فرداصبح زانوم باد کرد بالا زانوم دوطرف خیلی باد کرده بود نمی تونستم خم کنم اصلا نمی تونستم راه برم پنج شنبه رفتم دکتر معاینه کرد عکس گرفت گفت تاندون های بالا کشیده شده الان بادش کمتر شده ولی زانوم رو هنوز نمی تونم خم کنم آیا در مدت زمان بهتر میشه یا باید ام آر آی بگیرم باتشکر

  8. ابوالفضل پاسخ

    سلام پزشک متخصص من اول میگفت از تاندون زانوت بعد گفت برای جراحی پوست زانو کشیده و به کناز زانو دوخته می شود تا کشکک زیاد تکون نخورد ! بعد خودم گفتم فکر کنم یه تکه استخوانی تو زانوم دارم که اذیتم میکنه بعد که ام ار ای رو با دقت بیشتر نگاه کرد گفت درست میگی گفت باید این تیکه استخوان رو در اورد موندم الان کدوم درسته ؟؟؟ بعد میخواستم بدونم خرج و مخارجش چقدر میشه ؟ لطفا یه توضیح بدین

  9. بازتاب: 10عامل موثر درمان قطعی زانو درد 2022، فوق تخصص عمل جراحی زانو در اصفهان

  10. بازتاب: 8 عامل موثر در دررفتگی مکرر کشکک زانو 2022 بهترین فوق تخصص درمان زانو

  11. بازتاب: بهترین ارتوپد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *