درمان سندرم پلیکا – علائم و علت Plica syndrome

درمان سندرم پلیکای زانو

19-بهترین دکتر متخصص ارتوپد زانو در درمان سندرم پلیکا - علائم و علت در اصفهان Plica syndrome بیماری پلیکا, بیماری پلیکا اصفهان, بیماری پوستی پلیکان, بیماری سندروم پلیکا, جراحی سندروم پلیکا, درد سندروم پلیکا, درمان سندرم پلیکا, درمان سندروم پلیکا, درمان سندروم پلیکات, درمان سندروم پلیکان, درمان سندروم پلیکای, درمان سندروم پلیکایی, سندرم پلیکا, سندرم پلیکا چیست, سندرم پلیکا در زانو, سندرم پلیکا زانو, سندروم پلیکا, سندروم پلیکا زانو, عمل سندروم پلیکا, عمل سندروم پلیکات, عمل سندروم پلیکان, عمل سندروم پلیکای, عمل سندروم پلیکایی, متخصص جراحی زانو_جراحی زانو_متخصص ارتوپدی در اصفهان_بیماری های زانو_متخصص زانو_ متخصص ارتوپدی _جراحی های زانو_بازسازی Acl زانو_بازسازی رباط های زانو_تعویض مفصل زانو_آرتروپلاستی زانو, متخصص سندروم پلیکانی

نشانگان چین زانو یا سندروم پلیکا (انگلیسی: Plica syndrome ) یک بیماری است که  موجب التهاب و حساسیت غشایی می‌شود که مفصل زانو را مرطوب نگه می‌دارد. زمانی که این بافت در داخل مفصل زانو، ملتهب می‌شود، شما دچار علائم زانو درد می‌شوید و زانوی شما نسبت به لمس کردن حساس می‌شود. “سندرم پلیکا” معمولا بر اثر وارد کردن فشار بیش از حد به زانو و انجام فعالیت‌های تکراری ایجاد می‌شود. مقاله درمان سندرم پلیکا – علائم و علت Plica syndrome به این موضوع اختصاص دارد.

درمان سندرم پلیکا

سندرم پلیکا می‌تواند موجب درد زانو، حساسیت به لمس در قسمت جلوی زانو و درد در زیر کشکک زانو شود. دکتر مؤیدفر جراح ارتوپد و فوق تخصص می‌گویند، در صورتی که به “سندرم پلیکا” مبتلا شد‌ه‌اید و بعد از چندین هفته فیزیوتراپی درد زانوی شما بهبود پیدا نکرده است، به انجام جراحی آرتروسکوپیک زانو نیاز دارید. شما می‌توانید با تعامل و مشورت با پزشک خود یک برنامه‌ی درمانی مناسب را تدوین کنید تا به اهداف مورد نظر خود از درمان دست یابید.

بدین منظور “دکتر زانو” برخی استراتژی‌های درمانی را برای شما انتخاب کرده و سپس در مورد آن به شما توضیح می‌دهد. شما می‌توانید از طریق شماره‌های 03131315870 03131315871 با ما تماس بگیرید و یک وقت قبلی جهت مشاوره یا ویزیت و معاینه تعیین کنید.

سندرم پلیکا

 بهترین درمان سندروم پلیکا و علائم و علل این بیماری که باعث درد زانو می‌شود چیست؟ روشهای درمانی سندروم پلیکا با ورزش و عمل جراحی زانو با نظر بهترین پزشکان زانوی ایران در اصفهانpelika1

سندرم پلیکا که بعد از آسیب‌های زانو یا بعد از التهاب زانو ایجاد می‌شود، موجب ضخیم شدن، ملتهب شدن و یا تشکیل بافت فیبروزی در پرده‌ی پلیکا در زانو می‌شود. علت این موضوع این است که بر اثر وارد کردن فشار بیش از حد به زانو در طی زمان و یا بر اثر آسیب دیدگی زانو، پرده‌ی پلیکا، تحریک و ملتهب شده است. در اغلب موارد پلیکای میانی دچار التهاب می‌شود و در نتیجه علائمی مشابه با سایر آسیب‌های زانو مانند پارگی مینیسک ایجاد می‌کند.

برای مثال ممکن است زیر کشکک زانو درد احساس شود، زانو تق تق کند و صدا دهد و یا مفصل زانو نسبت به لمس کردن حساس شود. همچنین در مواردی ممکن است شخص در زانوی خود احساس ناپایداری و بی‌ثباتی کند و زانوی او قفل کند.

ادامه مطلب  شکستگی مفصل و کشکک کاسه زانو علائم و درمان با جراحی

سندرم پلیکای میانی

بهترین درمان سندروم پلیکا و علائم و علل این بیماری که باعث درد زانو می‌شود چیست؟ روشهای درمانی سندروم پلیکا با ورزش و عمل جراحی زانو با نظر بهترین پزشکان زانوی ایران در اصفهانpelika2

بخشی از پرده‌ی پلیکا که بیش از همه دچار مشکل می‌شود، پلیکای میانی است که از ناحیه رتیناکولوم میانی شروع می‌شود و وارد لایه‌ی چربی میان‌کشککی می‌شود. این قسمت از پلیکا درست در کناره‌ی داخلی کشکک زانو و به فاصله یک انگشت از کشکک زانو قرار دارد.

علت بروز سندرم پلیکا چیست؟

سندرم پلیکا بر اثر وجود التهاب‌های مزمن در زانو ایجاد می‌شود.  این التهاب مزمن ممکن است به خاطر بروز یک آسیب‌دیدگی یا سایر بیماری‌ها و مشکلات باشد. در حالت عادی غشایی که پرده‌ی  پلیکا را می‌پوشاند، نازک است و قابلیت ارتجاعی بالایی دارد. با التهاب این غشا، با گذشت زمان قابلیت ارتجاعی ان از بین رفته و حالتی ضخیم و فیبروزی پیدا می‌کند.

التهاب پلیکا

این موضوع باعث می‌شود که پرده‌ی پلیکا در عملکرد عادی زانو اختلال ایجاد کند و موجب بروز علائمی مشابه با سایر مشکلات و آسیب‌های زانو به وجود بیاورد. البته به ندرت پیش می‌آید که التهاب پلیکا موجب بروز چنین علائمی شود. در اغلب مواردی که التهاب پلیکا موجب بروز علائم می‌شود، در واقع پرده پلیکای میانی ملتهب شده است. البته مواردی از التهاب پرده‌ی  پلیکای خارجی و فوق‌کشککی نیز گزارش شده اما این موارد بسیار نادر هستند.

علائم سندرم پلیکا

بیماری پلیکا, بیماری پلیکا اصفهان, بیماری پوستی پلیکان, بیماری سندروم پلیکا, جراحی سندروم پلیکا, درد سندروم پلیکا, درمان سندرم پلیکا, درمان سندروم پلیکا, درمان سندروم پلیکات, درمان سندروم پلیکان, درمان سندروم پلیکای, درمان سندروم پلیکایی, سندرم پلیکا, سندرم پلیکا چیست, سندرم پلیکا در زانو, سندرم پلیکا زانو, سندروم پلیکا, سندروم پلیکا زانو, عمل سندروم پلیکا, عمل سندروم پلیکات, عمل سندروم پلیکان, عمل سندروم پلیکای, عمل سندروم پلیکایی, متخصص جراحی زانو_جراحی زانو_متخصص ارتوپدی در اصفهان_بیماری های زانو_متخصص زانو_ متخصص ارتوپدی _جراحی های زانو_بازسازی Acl زانو_بازسازی رباط های زانو_تعویض مفصل زانو_آرتروپلاستی زانو, متخصص سندروم پلیکانی 19بهترین جراح فوق تخصص ارتوپدی زانو در درمان سندرم پلیکا - علائم و علت در اصفهان Plica syndrome

علائم سندرم پلیکا عبارتند از درد زانو، تورم زانو، احساس شنیدن صدای سایش با تق تق زانو، قفل شدن زانو و احساس ضعف در زانو. در اغلب موارد بیماران در قسمت بالای کشکک زانوی خود احساس درد می‌کنند. همچنین بیماران اظهار کرد‌ه‌اند که در هنگام خم کردن زانو در زاویه 30 الی 60 درجه درد بیشتری احساس می‌کنند. در مواردی درد زانو در هنگام صاف کردن زانو نیز گزارش شده است.

تشخیص سندرم پلیکا

تشخیص دادن سندرم پلیکا می‌تواند بسیار مشکل و چالش برانگیز باشد. بسیاری دیگر از مشکلات و بیماری‌های زانو هستند که موجب بروز علادم کاملا مشابه با سندرم پلیکا می‌شوند و پزشک تنها در صورتی سندرم پلیکا را تشخیص می‌دهد که ابتلا به تمامی مشکلات و بیماری‌های دیگر رد شده باشد. هر چند پرده‌ی پلیکا را می‌توان در تصاویر MRI مشاهده کرد، اما دیدن پرده‌ی پلیکا در تصاویر نمی‌تواند دلیل بر این باشد که پرده‌ی پلیکا موجب بروز مشکل شده است.

ادامه مطلب  درمان خانگی زانو درد کودکان با ورزش و 8 علت درد زانوها

عمل جراحی آرتروسکوپی زانو برای بیماری پلیکا در زانو

هدف از تصویربرداری از زانو این است که وجود بافت فیبروزی روی پرده‌ی پلیکا مشخص شود و همچنین سایر مشکلات و بیماری‌های احتمالی مفصل زانو تشخیص داده شوند و تصویربرداری از زانو در همه‌ی موارد هم برای تخیص سندرم پلیکا کمک نمی‌کند.

بهترین و قطعی ترین راه برای تشخیص سندرم پلیکا، انجام آرتروسکوپی زانو است که البته در حین انجام آرتروسکوپی علاوه بر تشخیص قطعی سندرم پلیکا، می‌توان با برداشتن قسمت‌های مشکل‌ساز از پلیکا، همزمان مشکل را نیز برطرف نمود.  البته انجام آرتروسکوپی، اولین اقدام درمانی نیست و همیشه در ابتدا روش‌های درمان غیرجراحی و غیرتهاجمی تجویز می‌شوند.

درمان سندرم پلیکای زانو

سندرم پلیکای زانو یک مشکل پزشکی است که معمولاً به علت فشار زیاد بر روی زانو و مفاصل زانویی ایجاد می‌شود. برای درمان این سندرم، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید. دکتر مویدفر یکی از بهترین پزشکان ارتوپد زانو تاکید دارند، قبل از شروع هرگونه برنامه درمانی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین راهکار برای شما تعیین شود.

1. دارودرمانی سندرم پلیکای زانو

درمان سندرم پلیکا معمولا با روش‌های غیرجراحی انجام می‌شود. از گذاشتن کمپرس سرد، اصلاح کردن فعالیت‌های بیمار و مصرف داروهای NSAID مانند ایبوبروفن برای کاهش التهاب و ضخامت پرده‌ی پلیکا استفاده می‌شود. بستن بانداژ فشاری به دور زانو نیز ممکن است توسط پزشک توصیه شود. همچنین ممکن است در نیمی از موارد، تزریق کورتیزون در پرده‌ی پلیکا تجویز شود.

2. فیزیوتراپی و ورزش برای سندرم پلیکای زانو

بهبودی بعد از سندرم پلیکا شامل انجام چندین حرکت ورزشی مخصوص می‌شود که برای افزایش دامنه حرکتی زانو و تقویت عضلات زانو، طراحی شد‌ه‌اند. برخی از این حرکات عبارتند از: بالا آوردن پا در حالت ایستاده، بالا آوردن پا و دور کردن آن از محور بدن یا گذراندن پا از محور بدن (حرکت پا با سمت طرفین)، جمع کردن زانو در حالت ایستاده، صاف کردن پا در حالت نشسته و بلند شدن روی پنجه‌ی پا (با انقباض عضلات ساق پا). این تمرینات در ابتدا باید در هر ست 5 الی 7 بار تکرار شوند و به تدریج بر تعداد تکرار‌ها افزوده شود.

بهترین درمان سندروم پلیکا و علائم و علل این بیماری که باعث درد زانو می‌شود چیست؟ روشهای درمانی سندروم پلیکا با ورزش و عمل جراحی زانو با نظر بهترین پزشکان زانوی ایران در اصفهانcapture

هدف از انجام فیزیوتراپی این است که درد زانوی شما کنترل شود و قدرت عضلات چهارسر ران بیشتر شده و دامنه‌ی حرکتی مفصل زانو به حداکثر خود برسد.

3. جراحی سندرم پلیکای زانو

بهترین درمان سندروم پلیکا و علائم و علل این بیماری که باعث درد زانو می‌شود چیست؟ روشهای درمانی سندروم پلیکا با ورزش و عمل جراحی زانو با نظر بهترین پزشکان زانوی ایران در اصفهانpelika3

در صورتی که با گذشت سه ماه از درمان، روش‌های غیرجراحی تاثیری نداشته باشند، ممکن است پزشک انجام عمل سندروم پلیکا (جراحی ارتروسکوپی) زانو یا انجام جراحی باز زانو برای برداشتن پرده‌ی پلیکا را تجویز کند. از آنجایی که جراحی آرتروسکوپی ساده‌تر است و کم‌تهاجمی است، بهتر است تا جای ممکن، جراحی به این روش انجام شود. همچنین در صورتی که می‌توان علائم بیمار را کنترل نمود، بهتر است از روش جراحی استفاده نشود.

ادامه مطلب  8 عامل موثر در دررفتگی مکرر کشکک زانو 2022

اولین جلسات توانبخشی بعد از جراحی با هدف کاهش تورم و درد زانو است و به شما کمک می‌کند که زانوی خود را به آرامی حرکت دهید و عضلات خود را منقبض کنید. به ندرت پیش می‌آید که بیماران بعد از انجام این جراحی به استفاده از عصا نیاز داشته باشند.

19بهترین دکتر فوق تخصص ارتوپد زانو در درمان سندرم پلیکا - علائم و علت در اصفهان Plica syndrome بیماری پلیکا, بیماری پلیکا اصفهان, بیماری پوستی پلیکان, بیماری سندروم پلیکا, جراحی سندروم پلیکا, درد سندروم پلیکا, درمان سندرم پلیکا, درمان سندروم پلیکا, درمان سندروم پلیکات, درمان سندروم پلیکان, درمان سندروم پلیکای, درمان سندروم پلیکایی, سندرم پلیکا, سندرم پلیکا چیست, سندرم پلیکا در زانو, سندرم پلیکا زانو, سندروم پلیکا, سندروم پلیکا زانو, عمل سندروم پلیکا, عمل سندروم پلیکات, عمل سندروم پلیکان, عمل سندروم پلیکای, عمل سندروم پلیکایی, متخصص جراحی زانو_جراحی زانو_متخصص ارتوپدی در اصفهان_بیماری های زانو_متخصص زانو_ متخصص ارتوپدی _جراحی های زانو_بازسازی Acl زانو_بازسازی رباط های زانو_تعویض مفصل زانو_آرتروپلاستی زانو, متخصص سندروم پلیکانی

آیا می‌توان از این آسیب یا بیماری پیشگیری کرد؟

بهترین راه برای پیشگیری از بروز سندرم پلیکا این است که قدرت حرکتی و توان پاهای خود را بالا ببرید و در هنگام تغییر دادن برنامه‌ی ورزشی خود توجه زیادی داشته باشید که فشار بیش از حد به زانوی خود وارد نکنید. البته برخی از افراد به خاطر ابتلا به برخی اختلالات ساختاری در زانوی خود، مستعد ابتلا به سندرم پلیکا هستند.

دکتر زانو به شما کمک می‌کند که با پیگیری یک روند درمانی مناسب به تدریج شدت فعالیت‌های خود را افزایش دهید و بدون وارد کردن فشار بیش از حد به زانو، به تدریج کارهای مشکل‌تر را با زانوی خود انجام دهید. به خاطر داشته باشید که اگر بیش از حد سریع به فعالیت‌های سابق خود بازگردید، ممکن است این کار موجب درد وداوم زانو شده و درمان شما بسیار مشکل‌تر شود.

یادداشتی از کلینیک جراح زانو در اصفهان

سایت دکتر مویدفر درمان و یا توصیه های پزشکی ارایه نمی کند. اطلاعات مقاله درمان سندرم پلیکا – علائم و علت Plica syndrome، فقط برای اهداف آموزشی است و به عنوان جایگزینی برای تشخیص یا درمان پزشکی در نظر گرفته نشده است. شما نباید از این اطلاعات برای تشخیص یا درمان یک مشکل یا بیماری استفاده کنید. همیشه قبل از هر اقدامی در ارتباط درمان خودسرانه یا مصرف مکمل های دارویی یا شروع یک برنامه تمرینات ورزشی زانو، با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر مویدفر فوق تخصص درمان بیماری های زانو پیشنهاد میکنند چنانچه سوال یا راهنمایی در ارتباط با بیماری های زانو دارید با ایشان در میان بگذارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های ۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۰۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۱ تماس حاصل نمایید.

1 دیدگاه در نوشته “درمان سندرم پلیکا – علائم و علت Plica syndrome

  1. بازتاب: روش درمان و علت قفل شدن زانو - متخصص ارتوپد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *