علت و درمان نقرص(نقرس) زانو

درمان نقرس زانو در اصفهان

%d9%86%d9%82%d8%b1%d8%b31

نقرس نوع پیچیده‌ای از التهاب مفاصل است که موجب حملات شدید و ناگهانی درد و حساسیت به لمس در مفصل موجود در قاعده‌ی انگشت شست پا می‌گردد. وجود مقدار بیش از حد اسید اوریک در خون سبب نقرس می‌شود و هنگامی که میزان آن بسیار بالا می‌رود، کریستال‌های سختی در مفاصل شکل می‌گیرند. زمانی که نقرس برای بار اول به انگشست شست پا حمله می‌کند، می‌تواند پاشنه، زانو، مچ پا یا آرنج را نیز مورد حمله قرار دهد.

درمان نقرس زانو در اصفهان

دکتر مویدفر جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو عقیده دارد که در بیشتر موارد نقرس به آسانی تشخیص داده نمی‌شود. ممکن است پزشک از مایع موجود در مفصل ملتهب یا ورم‌کرده نمونه‌برداری کند تا کریستال‌ها و اسید اوریک مورد بررسی قرار گیرند. همچنین ممکن است داروهای مصرفی شما را نیز ارزیابی کند زیرا برخی داروها ممکن است عامل بروز نقرس شوند. زمانی که علائم نقرس در زانو مشاهده شدند، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. اگر در مورد این بیماری و روش‌های درمانی آن نیاز به مشاوره و یا رزرو نوبت دارید می‌توانید با شماره 03131315870 و 03131315871 تماس حاصل نمایید.

نقرس زانو


%d9%86%d9%82%d8%b1%d8%b32

هنگامی که علائم اولیه نقرس زانو ظاهر می‌شوند باید سریعاً برای درمان آن اقدام شود و هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری کنید درد کمتری در اثر نقرس متحمل خواهید شد.

علائم نقرس زانو در اثر همان عدم تعادل در پی اچ که موجب شروع ناگهانی نقرس در مفصل شست بزرگ، مچ دست یا مچ پا می‌گردد، ایجاد می‌شود. اسید اوریک اضافه در جریان خون علت درد نقرس زانو است که می‌توان به سرعت با روش‌های ساده‌ی قلیایی کردن خون اقدام به درمان آن کرد.

دلایل نقرس


اسید اوریک کریستالی شده که موجب درد نقرس می‌شود در اثر تجزیه‌ی ماده‌ای تحت عنوان پورین ایجاد می‌گردد. پورین‌ها بخشی از هر سلول تشکیل دهنده‌ی منابع غذایی تمام گیاهان و حیوانات می‌باشند. پورین‌ها همچنین توسط بدن انسان نیز تولید می‌شوند.

ادامه مطلب  درمان صدا دادن و تق تق زانو با 5 علت

برخی غذاها از جمله پروتئین‌هایی مانند گوشت و لوبیا دارای میزان پورین بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی می‌باشند. یک از راه‌هایی که موجب انباشته شدن اسید اوریک در خون می‌گردد، مصرف این نوع غذاها است. دلیل دیگر نیز مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهایی می‌باشد که با مقادیر زیاد شربت ذرت با فروکتوز بالا تهیه شده‌اند.

با این حال مشکل اصلی این است که کلیه‌ها بطور موقت قادر به متعادل کردن پی اچ ترکیبات شیمیایی بدن که از وظایف معمول آنها است، نمی‌باشند. عملکرد کلیه ممکن است علاوه بر مصرف برخی غذاهای خاص به دلایل متعدد دیگری چون مواد شیمیایی زیست محیطی سمی در آب و هوا، هورمون‌های استرس، کم شدن آب بدن، تماس پوست با مواد سمی، فعالیت جسمی بیش از حد و غیره مختل شود.

زمانی که کلیه بیش از اندازه تحت فشار قرار می‌گیرد، ممکن است اسید اوریک به خوبی دفع نشود. بطور معمول اسید اوریک به عنوان یک آنتی‌اکسیدان محافظ توسط بدن تولید و استفاده می‌شود اما ماهیت خورنده‌ی مقادیر زیاد آن می‌تواند تبدیل به یک مشکل شود.

جایگزینی که بطور طبیعی برای مقابله با این حالت وجود دارد این است که اسید اوریک اضافه در یک مفصل دور از اندام‌های حیاتی بدن تبدیل به کریستال گردد تا در واقع از این اندام محافظت شود.

علائم و نشانه‌ها


%d9%86%d9%82%d8%b1%d8%b33

علائم اولیه‌ی نقرس زانو، دردهای ناگهانی ساده یا یک درد مبهم و جزئی می‌باشد. بسیاری از حملات نقرس در شب هنگام اتفاق می‌افتند و در مراحل اولیه‌ی بیماری شخصی که دچار این علائم می‌شود اغلب توجهی به آنها نمی‌کند.

برای آنهایی که کاملاً با نقرس آشنا هستند، این علائم اولیه هشداری برای آنها به منظور انجام روش‌های قلیایی کردن خون می‌باشد. هرچه سریع‌تر وضعیت اسیدی درون بدن خنثی شود و به سطح قلیایی برسد، شدت درد و مدت زمان آن کمتر خواهد بود.

خشکی همراه با نقرس زانو

در صورت عدم توجه، خشکی زانو به آرامی وارد مرحله‌ی بعدی نقرس زانو می‌شود. درد با همان نرخ افزایش پیدا می‌کند و حملات آن ممکن است در فواصل زمانی کمتری اتفاق بیفتد. این مرحله برهه‌ی بسیار حساسی است و اکثر بیماران یا آن را انکار می‌کنند یا کاملاً از آنچه که در شرف رخ دادن است بی‌خبر هستند.

تورم و التهاب

خشکی زانو به علت افزایش تدریجی تورم و التهاب زانو می‌باشد. صرفنظر از مفصلی که محل درد است، نقرس زانو را می‌توان به خرد شدن دردناک مفصل تشبیه کرد.

ادامه مطلب  7 بهترین زانوبند برای آرتریت در سال 2022

گرما و قرمزی

در مراحل پیشرفته‌تر نقرس زانو که مورد بی‌توجهی قرار گرفته باشد، کل مفصل زانو همراه با میزان زیاد قرمزی و داغی، شروع به متورم شدن می‌کند. ممکن است با کشیده شدن کامل زانو، پوست آن بسیار داغ و براق مشاهده شود.

درمان علائم نقرس زانو


درمان پزشکی

برای متوقف کردن حملات نقرسی، پزشک می‌تواند کورتیکواستروئید تزریق کند یا دوز زیادی از یک یا چند دارو را تجویز نماید. با برطرف شدن علائم میزان دوز مصرفی نیز کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که درمان بلافاصله شروع شود حملات نقرسی اغلب تا ۲۴ ساعت فروکش می‌کنند.

برای تسکین درد در هنگام حملات نقرس، مفصل آسیب‌دیده را باید استراحت دهید. مصرف ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهابی می‌تواند موثر باشد. اما نباید آسپرین مصرف کنید زیرا می‌تواند با بالا بردن میزان اسید اوریک در خون موجب بدتر شدن نقرس شود.

برای پیشگیری از حملات آتی، پزشک می‌تواند داروهایی را برای کاهش تجمع اسید اوریک در خون تجویز نماید.

ورزش درمانی

%d9%86%d9%82%d8%b1%d8%b34

تمرینات کششی

%d9%86%d9%82%d8%b1%d8%b35

حرکات کششی موجب افزایش انعطاف‌پذیری بدن می‌شود و یک فیزیوتراپیست ورزش‌های ملایمی را برای کاهش خشکی و افزایش گردش خون به شما آموزش می‌دهد. انجام حرکات کششی ساده مانند خم کردن زانو، به کاهش تنش در مفاصل و التهاب کمک می‌کند. خم کردن زانو از طریق متمایل کردن بدن به طرف پایین همراه با کمی خم کردن زانو و تلاش برای لمس انگشتان پا انجام می‌شود. برخی فیزیوتراپیست‌ها ورزش‌های دامنه‌ي حرکتی که در یوگا، تای‌چی و پیلاتس انجام می‌شود را توصیه می‌کنند.

ورزش‌های استقامتی

%d9%86%d9%82%d8%b1%d8%b36

فیزیوتراپ تمرینات استقامتی را برای بهبود گردش خون، عملکرد قلب و برطرف کردن علائم نقرس به شما آموزش می‌دهد. از آنجایی که نقرس اغلب پا را مورد حمله قرار می‌دهد، انجام ورزش‌های کم فشار که هیچ فشار اضافی بر پایین تنه وارد نمی‌کند مهم می‌باشد. فیزیوتراپی شامل شنا کردن یا کار با دوچرخه ثابت که به راحتی توسط فیزیوتراپیست کنترل می‌شود، خواهد بود. با بهبود شرایط، شدت ورزش‌ها نیز بیشتر می‌گردد.

درمان خانگی

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، اقدامات سریع جهت خنثی کردن واکنش اسیدی در اسرع وقت بهترین اقدام عملی برای درمان نقرس و پیشگیری از نقرس می‌باشد. پیشنهادات مختلفی را می‌توان به این منظور ارائه کرد.

  • جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و آن را بنوشید. این عمل سریع‌ترین راه برای خنثی کردن اسید اوریک است. این امر می‌تواند به تجزیه‌ی کریستال‌های تشکیل شده کمک کند و اسید اوریکی که تبدیل به کریستال نشده است را بصورت محلول نگه می‌دارد.
  • مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ویتامین سی خطر نقرس را در مردان کاهش می‌دهد. محصولات Emergen-C انتخاب مناسبی می‌باشند.
  • حوله را در آب گرم و نمک اپسوم خیس کنید و دور زانو بپیچانید. سپس این عمل را با کیسه‌ی یخ پیچیده شده در حوله انجام دهید.
  • کرفس تازه، سیب، گیلاس و موز مصرف کنید زیرا آنتی‌اکسیدان‌های قوی و خنثی‌کننده‌ای می‌باشند.
  • آب تصفیه شده‌ی تمیز بنوشید. نوشیدن یک لیوان آب هر نیم ساعت یک بار تا زمانی که علائم نقرس زانو بطور کامل برطرف بشوند، توصیه می‌شود.
ادامه مطلب  جراحی ترمیم عروق و عصب اطراف زانو

پیشگیری از حملات آتی نقرس زانو

موثرترین عامل جهت پیشگیری از نقرس این است که بدانید آلکالین یا قلیایی نقطه‌ی مقابل اسیدی است.

بدن انسان نیاز به این موارد دارد:

  • هوا یا اکسیژن
  • آب
  • مواد غذایی

شناخت و آگاهی مناسب و عادت نفس کشیدن به طور صحیح و کامل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. نکته‌ی بعدی مصرف آب به میزان کافی در تمام اوقات است. آخرین مورد نیز غذا می‌باشد. مصرف رژیم غذایی شامل میوه‌ها و سبزیجات تازه همراه با منابع سالم پروتئین بهترین انتخاب است.

یادداشتی از کلینیک جراح زانو در اصفهان

سایت دکتر مویدفر درمان و یا توصیه های پزشکی ارایه نمی کند. اطلاعات مقاله علت و درمان نقرص(نقرس) زانو فقط برای اهداف آموزشی است و به عنوان جایگزینی برای تشخیص یا درمان پزشکی در نظر گرفته نشده است. شما نباید از این اطلاعات برای تشخیص یا درمان یک مشکل یا بیماری استفاده کنید. همیشه قبل از هر اقدامی در ارتباط درمان خودسرانه یا مصرف مکمل های دارویی یا شروع یک برنامه تمرینات ورزشی زانو، با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر مویدفر فوق تخصص درمان بیماری های زانو پیشنهاد میکنند چنانچه سوال یا راهنمایی در ارتباط با بیماری های زانو دارید با ایشان در میان بگذارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های ۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۰۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۱ تماس حاصل نمایید.

2 دیدگاه در مقاله “علت و درمان نقرص(نقرس) زانو

  1. بازتاب: درمان قفل کردن زانو | علائم و علت قفل کرد‌ن واقعی یا کاذب زانو

  2. بازتاب: جراحی_شکستگی_زانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *