نرمی غضروف کشکک زانو کندرومالاسی – علائم و درمان

درمان نرمی غضروف زانو-کندرومالاسی

1

نرمی کشکک زانو (کندرومالاسی)، ضعیف شدن و نرم شدن غضروف در قسمت زیرین کشکک زانو (پاتلا) است. این عارضه زمانی احساس می‌شود که غضروف مفصل زانو به دلیل ناترازی کشکک زانو با استخوان ران یا فیمور روبه‌زوال می‌رود. درد زانوی ناشی از زوال غضروف در هنگام انجام فعالیت‌ها معمولاً به سندرم پاتلا فیمورال مربوط می‌شود.

دکتر مؤید فر جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو معتقد است که نرمی کشکک زانو (پاتلا) می‌تواند در مراحل اولیه با اقدامات درمانی ساده‌ای مانند استراحت دادن به زانو و اجتناب از انجام فعالیت‌های فیزیکی مانند بالارفتن از پله‌ها که باعث وخیم‌تر شدن شرایط می‌شود درمان شود، اما در صورت شدید بودن این عارضه، انجام عمل جراحی ضروری خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نرمی غضروف زانو و تشخیص صحیح این بیماری می‌توانید با متخصص مشورت کنید. در صورت نیاز به رزرو نوبت یا دریافت مشاوره می‌توانید با شماره‌های 03131315870 03131315871 تماس حاصل نمایید.

نرمی کشکک زانو چیست؟

2

نرمی کشکک زانو (پاتلا) نرم شدن و از بین رفتن بافت (غضروف) سطح زیرین کشکک زانو (پاتلا) است. زمانی که استخوان ران و زانو به طور مستقیم به هم ساییده می‌شوند درد ایجاد می‌شود.

علت ابتلا به نرمی کشکک زانو چیست؟

نرمی کشکک زانو اغلب زمانی رخ می‌دهد که سطح زیرین کشکک زانو با استخوان ران تماس پیدا می‌کند و درد و تورم ایجاد می‌شود. وضعیت نامناسب قرار گرفتن کشکک زانو، گرفتگی یا ضعف عضلات مرتبط با زانو، انجام فعالیت‌های شدید زانویی و صافی کف پا ممکن است احتمال ابتلا به نرمی کشکک زانو را افزایش دهد.

علائم نرمی کشکک زانو چیست؟

درد مبهم که در محل‌های زیر احساس می‌شود:

  •  درد در پشت کشکک زانو
  •  درد در زیر کشکک زانو
  •  درد در اطراف کشکک زانو
ادامه مطلب  درمان آسیب های ورزشی زانو و جلوگیری از حرکات مضر برای زانو

احساس خردشدگی زمانی که زانو خم می‌شود حس می‌شود. این اتفاق زمانی اتفاق می‌افتد که:

  •  زانوی خود را خم می‌کنید
  •  از پله‌ها پایین می‌روید
  •  از تپه یا سراشیبی به سمت پایین می‌دوید
  •  پس از نشستن طولانی‌مدت می‌ایستید

چه کسانی در معرض ابتلا به نرمی کشکک زانو هستند؟

افرادی که در معرض ابتلا به نرمی کشکک زانو هستند عبارتند از:

  •  افرادی که دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند
  •  افرادی که دچار شکستگی، آسیب‌دیدگی یا دررفتگی کشکک زانو شده‌اند
  •  دوندگان، فوتبالیست‌ها و افرادی که زیاد ورزش می‌کنند
  •  نوجوانان و جوانان سالم؛ اغلب از بین دختران

چه کسی نرمی کشکک زانو را تشخیص می‌دهد؟

3

پزشک معاینات بالینی زانو را انجام می‌دهد تا علت ایجاد درد را تشخیص دهد. اگر تشخیص واضح و قطعی نباشد یا علائم، پزشک را قانع نکند ممکن است وی دستور انجام آزمایش‌های زیر را بدهد:

  • آزمایش خون و عکس‌برداری استاندارد به وسیله اشعه ایکس از زانو: این آزمایش‌ها به پزشک کمک می‌کند تا وجود برخی انواع آرتروز و التهاب‌ها را در زانو رد کند.
  • اسکن ام آر آی: این آزمایش جزئیات مفصل زانو را نشان داده و می‌تواند علت نرم شدن کشکک زانو را آشکار سازد.
  • آرتروسکوپی: در این آزمایش یک دوربین انعطاف‌پذیر کوچک برای مشاهده دقیق غضروف زانو وارد زانو می‌شود.

نرمی کشکک زانو چگونه درمان می‌شود؟

متداول‌ترین شیوه برای درمان علائم نرمی کشکک زانو، استراحت دادن به زانو است. برخی دیگر از اقدامات درمانی برای معالجه نرمی کشکک زانو عبارتند از:

  • قرار دادن بسته‌های یخ روی ناحیه آسیب‌دیده به مدت 15 تا 20 دقیقه و چهار مرتبه در روز و ه مدت چند روز. یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. یخ یا بسته سرد را درون یک حوله پیچیده و روی محل مورد نظر قرار دهید
  • مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی برای کاهش درد – این داروها عبارتند از ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپیرین
  • داروهای ضد درد موضعی: این داروها عبارتند از کرم‌ها یا پدهای که روی پوست قرار داده شده یا مالیده می‌شوند و به کاهش درد بافت نرم کمک می‌کنند.
  • داروهای مسکن و ضد درد تجویزی

برخی دیگر از اقدامات درمانی که می‌توان به صورت خوددرمانی انجام داد عبارتند از:

  • تغییر شیوه ورزش کردن
  • انجام تمرینات ورزشی برای کشش و تقویت عضلات چهار سر ران و عضلات همسترینگ
  • کاهش وزن (در صورت لزوم)
  • استفاده از کفی کفش‌های مخصوص یا ابزارهای حمایتی دیگر
  • باندپیچی به منظور تراز کردن کشکک زانو
  • استفاده از کفش‌های مناسب دوندگی یا ورزشی
ادامه مطلب  علت و درمان نقرص(نقرس) زانو

عمل جراحی برای درمان نرمی کشکک زانو

4

در صورتی که درمان‌های متداول و غیر جراحی مؤثر واقع نشد و نتوانست درد را کاهش دهد باید عمل‌های جراحی انجام شوند. با پزشک در مورد گزینه‌های جراحی که می‌توانند برای درمان نرمی کشکک زانو به کار روند مشورت کنید. برخی از عمل‌های جراحی که برای درمان نرمی کشکک زانو به کار برده می‌شوند در زیر توضیح داده شده است.

آزادسازی رباط جانبی و جراحی آرتروسکوپی زانو برای درمان نرمی کشکک زانو

5

عمل جراحی آرتروسکوپی زانو برای درمان نرمی کشکک زانو کمک می‌کند تا کشکک زانو به راحتی و با آزادی در محل خود حرکت کند. این روش شامل جراحی کم تهاجمی برای درمان نرمی کشکک زانو است. این عمل تحت بیهوشی منطقه‌ای یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

نحوه انجام عمل جراحی

در خلال انجام عمل جراحی یک شکاف یک سانتی‌متری کوچک در اطراف زانو ایجاد می‌شود. پزشک آرتروسکوپ را برای دیدن و برداشتن قسمت‌های آسیب‌دیده غضروف، داخل شکاف قرار داده و با کمک ابزار جراحی وارد زانو می‌کند. این عمل جراحی همچنین برای شناسایی ناهنجاری‌های آناتومیک که باید اصلاح شوند نیز انجام می‌شود. در برخی مواقع نرمی کشکک زانو (پاتلا) به دلیل وجود بافت سخت بیرون کشکک زانو که باعث ناهنجاری مذکور شده است ایجاد می‌شود. با کمک عمل جراحی این رباط جانبی سخت شده برداشته می‌شود و کشکک زانو از درد رها شده و به راحتی حرکت خواهد کرد.

عمل جراحی تراز کردن دوباره کشکک زانو برای درمان نرمی کشکک زانو

6

هدف از انجام عمل جراحی تراز کردن دوباره پاتلار یا کشکک زانو برای درمان نرمی کشکک زانو قرار دادن کشکک زانو در محل درست خود است. هدف از انجام این عمل جراحی تراز کردن مجدد و قرار دادن کشکک زانو در محل است.

فرایند انجام عمل جراحی

دو نوع پایه‌ای عبارتند از: استئومی فولکرسون (عمل تریلات) و عمل ترمیمی پروگزیمال. عمل‌ترمیم پروگزیمال شامل‌ترمیم و اصلاح بافت نرم نزدیک به کشکک زانو بوده و عمل تریلات شامل برداشتن استخوان می‌شود. توبرکل تیبیا به آرامی از ساق پا بالا آورده می‌شود و به محل جدید منتقل می‌شود تا کشکک زانو در محل خود قرار گیرد. انجام این جابجایی، ابزار جراحی برای به کار برده می‌شود.

دوران نقاهت و بهبودی پس از درمان نرمی کشکک زانو چگونه است؟

توصیه برای دوران نقاهت و بهبود پس از درمان نرمی کشکک زانو در هر شخص متفاوت است و به نوع جراحی انجام‌شده بستگی دارد. بیمار پس از عمل جراحی به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود و زانوی او با یک بسته یخ و آتل زانو بانداژ می‌شود. تمام این مراحل برای اطمینان از حفاظت از زانوی شما و کاهش درد و تورم انجام می‌شود.

ادامه مطلب  درمان درد زانو با سونوگرافی - التراسوند تشخیصی و التراسوند تراپی

جوراب‌های مخصوص واریس برای پیشگیری از لختگی خون به شما پوشانده می‌شود. این جوراب‌ها معمولاً تا چند هفته پس از عمل جراحی باید استفاده شوند. بیشتر افراد چند ساعت پس از عمل جراحی ترخیص می‌شوند و توصیه می‌شود که به دلیل احساس ضعف و ناتوانی و بی‌ثباتی از رانندگی اجتناب کنید.

به بیماران توصیه می‌شود که از عصا برای کاهش درد و فشار روی زانو استفاده کنند تا روند بهبودی آنها تسریع شود. پزشک ممکن است از روش RICE به مدت چند روز برای نرمی کشکک زانو استفاده کند. روش RICE شامل موارد زیر می‌شود:

روش RICE برای درمان زانو درد در خانه

o Rest: استراحت
o Ice: استفاده از یخ برای مدت زمان کمتر از 20 دقیقه
o Compress: کمپرس برای کاهش تورم
o Elevation: بالا نگه داشتن زانو به منظور کاهش درد و تورم

یک یا دو هفته پس از انجام عمل به پزشک مراجعه کرده تا پیشرفت روند بهبودی زانوی شما را بررسی کند. البته اگر هر گونه عارضه‌ای قبل از زمان ویزیت اتفاق افتاد حتماً بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی

این عوارض جانبی ممکن است شامل تب، بیش از 38.6 درجه سانتی‌گراد، لرز، استفراغ، حالت تهوع و اسهال، تغییر رنگ زانو، تخلیه مایعات چرک مانند، بوی بد، درد در ساق پا، اختلال در تنفس و تورم شدید در ساق پا باشد.

یادداشتی از کلینیک جراح زانو در اصفهان

سایت دکتر مویدفر درمان و یا توصیه های پزشکی ارایه نمی کند. اطلاعات مقاله نرمی غضروف کشکک زانو کندرومالاسی – علائم و درمان فقط برای اهداف آموزشی است و به عنوان جایگزینی برای تشخیص یا درمان پزشکی در نظر گرفته نشده است. شما نباید از این اطلاعات برای تشخیص یا درمان یک مشکل یا بیماری استفاده کنید. همیشه قبل از هر اقدامی در ارتباط درمان خودسرانه یا مصرف مکمل های دارویی یا شروع یک برنامه تمرینات ورزشی زانو، با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر مویدفر فوق تخصص درمان بیماری های زانو پیشنهاد میکنند چنانچه سوال یا راهنمایی در ارتباط با بیماری های زانو دارید با ایشان در میان بگذارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های ۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۰۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۱ تماس حاصل نمایید.

3 دیدگاه در مقاله “نرمی غضروف کشکک زانو کندرومالاسی – علائم و درمان

  1. بازتاب: درمان نرمی غضروف کشکک زانو با فیزیوتراپی و ورزش - کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته شمیم

  2. بازتاب: درمان دررفتگی، جابه جایی و بی ثباتی کشکک زانو

  3. بازتاب: زانودرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *