درد پشت زانو-علت-نشانه ها و درمان

dp1

درد پشت زانو-علت-نشانه ها و درمان، آیا شما هم دچار درد پشت زانو شده‌اید؟ این درد می‌تواند با یا بدون حرکت بروز کرده و آنقدر شدید باشد که فعالیت‌های روزانه‌تان را محدود کند. درد پشت زانو غالباً به شکل التهاب، ناراحتی، افزایش گرما یا سوزش، خشکی یا درد رخ می‌دهد.

درمان زانو درد در کلینیک فوق تخصصی اصفهان

مطابق نظر دکتر مویدفر جراح ارتوپدو فوق تخصص زانو: «درد پشت زانو، به هر علتی که بروز کرده باشد، معمولاً خودبخود از بین نرفته و نیازمند درمان پزشکی است». در اینجا برخی از علت‌های شایع درد پشت زانو، گزینه‌های درمانی موجود برای آن و همچنین چند نکته مفید جهت بهبودی سریع‌تر را برایتان توضیح خواهیم داد. برای دریافت مشاوره در مورد علائم و روشهای درمانی مختلف برای درد پشت زانو و یا درخواست رزرو نوبت می توانید با شماره 03131315870 – 03131315871 تماس حاصل نمایید .

درد پشت زانو

همیشه درد زانو تنها در کشکک و مفصل زانو احساس نمی‌شود. گاهی اوقات، درد به پشت کشکک کشیده شده و در پشت پا نیز احساس می‌شود. چند عامل خطرزا برای علل درد پشت زانو وجود دارد که باید حتماً بررسی شوند. به علاوه، این درد ممکن است به چند شکل بروز کند. درد پشت زانوی برخی افراد یکنواخت و مداوم است، درحالی‌که برخی دیگر در این ناحیه دچار ورم شده و در نتیجه درد آن‌ها متناوب و مقطعی است. همچنین، گروه دیگری از افراد دچار درد تند و تیزی در پشت پای خود می‌شوند.

معمولاً بیماران درد پشت پایشان را با حالاتی مانند التهاب ، سوزش ، درد و خشکی توصیف می‌کنند.

ادامه مطلب  ورزش و توانبخشی پس از جراحی رباط صلیبی زانو (ACL)

علت‌های درد پشت زانو

chronic-knee-pain

درد پشت کشکک زانو چند علت می‌تواند داشته باشد. توجه به علائم به وجود آمده به پزشک کمک می‌کند تا علت اصلی درد پشت زانو را تعیین کند. شایع‌ترین علل این عارضه عبارتند از:

کیست بیکر

این عارضه، که عبارت است از التهاب کیسه مایع پشت زانو، شایع‌ترین علت درد پشت زانو است. در این عارضه کیسه مایع ملتهب پر از مایع سینوویال پشت زانو می‌شود. در حالت عادی، این مایع روی سطوح داخلی مفصل قرار گرفته و باعث کاهش اصطکاک بین مفصل و غضروف‌ها می‌شود. کیست بیکر می‌تواند باعث درد متناوب یا مقطعی شود.

علائم کیست بیکر عبارتند از ورم پشت زانو که شبیه به یک بادکنک کوچک پر از آب است، و درد پشت زانو. هنگامی که زانو دچار این نوع مشکل می‌شود، تقریباً تمامی فعالیت‌هایی که با زانو انجام می‌گیرند باعث درد شدیدی می‌شوند. از اینرو، می‌توان با محدود کردن حرکت زانو در هنگام خم و راست کردن آن، راه رفتن یا زانو زدن، درد را کاهش داد.

کیست بیکر می‌تواند به دنبال ضربه شدیدی به پشت زانو یا به دلیل آرتروز ایجاد شود.

پارگی پشت غضروف

درد پشت زانو می‌تواند به دلیل پارگی پشت غضروف (پارگی پشت دیواره غضروف مفصل زانو) نیز بروز کند. در چنین حالتی، علاوه بر مشکل در صاف کردن زانو، بیمار دچار مشکلات راه رفتن و بی‌ثباتی زانو نیز می‌شود. همچنین ممکن است پشت زانو مقداری ورم کند که معمولاً با درد شدیدی همراه است. علل پارگی پشت غضروف عبارتند از وارد آمدن ضربه یا فشار به زانو، پیچش ناگهانی زانو و ساییدگی و فرسودگی پشت غضروف.

آرتروز

یکی دیگر از علت‌های درد پشت زانو آرتروز مفصل زانو است، که عبارت است از تغییراتی که به دلیل ساییدگی و فرسودگی (در آرتروز استخوانی) یا التهاب (در آرتروز روماتیسمی) در زانو رخ می‌دهند. در چنین حالتی، علائم آرتروز علاوه بر درد پشت زانو عبارت خواهند بود از خشکی صبحگاهی ، احساس صدای کلیک در مفصل زانو و کاهش دامنه حرکت پا. این عارضه بیشتر برای افراد بالای پنجاه سال رخ می‌دهد. هوای سرد این عارضه را تشدید کرده و در نتیجه باعث افزایش شدت درد پشت زانو می‌شود.

ادامه مطلب  جراحی ترمیم عروق و عصب اطراف زانو

آسیب‌دیدگی همسترینگ

آسیب‌دیدگی عضلات همسترینگ نیز می‌تواند باعث درد پشت زانو شود. آسیب‌دیدگی همسترینگ به دنبال پارگی یکی از عضلات همسترینگ که در پشت ران قرار دارند اتفاق می‌افتد. علامت اصلی این نوع آسیب، درد تند و تیز پشت زانو است که هنگام انجام یک حرکت ناگهانی بروز می‌کند. این مشکل باعث بروز درد در محل اتصال تاندون همسترینگ به استخوان می‌شود؛ گاهی اوقات این درد به طور پیوسته وجود داشته و قطع نمی‌شود. آسیب‌دیدگی همسترینگ در هنگام شتاب گرفتن ناگهانی یا شتاب گرفتن در حال حرکت و یا خم کردن زانو باعث درد می‌شود.

پیچ‌خوردگی زانو

پیچ‌خوردگی زانو، که به دلیل پارگی یکی از رباط‌های زانو رخ می‌دهد، نیز باعث درد پشت پا می‌شود. علائم پیچ‌خوردگی زانو عبارتند از درد، ورم و کبودی پشت زانو؛ این مشکل به علت حرکات ناگهانی یا وارد آمدن فشار به زانو بروز می‌کند. پیچ‌خوردگی زانو باعث می‌شود که تقریباً تمامی انواع فعالیت‌های انجام گرفته با زانو دردناک شوند.

درمان زانو درد

پزشک، هر یک از گزینه‌های مختلف درمانی را با توجه به علت درد زانو توصیه می‌کند. گزینه‌های درمان درد پشت زانو عبارتند از مصرف مسکن‌های ضدالتهاب، بریس، ورزش و گاهی اوقات جراحی. به طور کلی، اگر درد و ناراحتی بعد از سه روز رفع نشد باید به پزشک مراجعه شود.

بریس زانو (زانوبند)

dp3

بریس زانو، با ثبات بخشیدن به زانو به شما کمک می‌کند تا به انجام فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهید. بریس کشش و فشار وارده بر زانو را کاهش می‌دهد.

تمرینات کششی

dp4

مفصل، برای بهبودی مناسب، به جریان مدوم خون نیاز دارد، برای همین توصیه می‌کنیم تمرینات کششی کم فشار را هر روز انجام دهید. همچنین برای اجتناب از هرگونه آسیب یا کشیدگی بیش از حد بافت‌ها، بهتر است ابتدا با یک متخصص تناسب اندام مشورت کنید.

ادامه مطلب  علت و درمان نقرص(نقرس) زانو

کاهش وزن

چاقی یا اضافه وزن، خصوصاً اضافه وزن شدید و ناگهانی، باعث افزایش فشار وارده بر پاها و مفاصل آن‌ها می‌شود. پس سعی کنید با استفاده یک رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، میوه‌ها و سبزی‌ها به کنترل وزنتان کمک کنید.

جراحی

هنگامی که نمی‌توان با درمان‌های غیرجراحی درد را کنترل کرده یا قابلیت حرکت زانو را به آن بازگرداند، باید از جراحی کمک گرفت. از جراحی می‌توان برای انواع مختلف آسیب‌های زانو استفاده کرد. یکی از مشکلات بسیار شایع در میان ورزشکاران، پارگی رباط صلیبی جلویی است. البته، برای این مشکل همیشه به جراحی نیاز نبوده و اغلب در مواردی که این رباط دچار آسیب شدید می‌شود جراحی بهترین گزینه است.

تعویض کامل مفصل زانو

%db%8c

در برخی موارد، آسیب‌دیدگی زانو ناشی از یک مشکل مزمن مانند آرتروز است. گاهی اوقات که استخوان‌های تشکیل دهنده مفصل زانو فرسوده شده یا لایه‌های غضروف بین استخوان ساییده می‌شوند، تعویض مفصل زانو ضرورت می‌یابد.

یادداشتی از کلینیک جراح زانو در اصفهان

سایت دکتر مویدفر درمان و یا توصیه های پزشکی ارایه نمی کند. اطلاعات مقاله درد پشت زانو-علت-نشانه ها و درمان فقط برای اهداف آموزشی است و به عنوان جایگزینی برای تشخیص یا درمان پزشکی در نظر گرفته نشده است. شما نباید از این اطلاعات برای تشخیص یا درمان یک مشکل یا بیماری استفاده کنید. همیشه قبل از هر اقدامی در ارتباط درمان خودسرانه یا مصرف مکمل های دارویی یا شروع یک برنامه تمرینات ورزشی زانو، با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر مویدفر فوق تخصص درمان بیماری های زانو پیشنهاد میکنند چنانچه سوال یا راهنمایی در ارتباط با بیماری های زانو دارید با ایشان در میان بگذارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های ۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۰۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۱ تماس حاصل نمایید.

2 دیدگاه در مقاله “درد پشت زانو-علت-نشانه ها و درمان

  1. بازتاب: تشخیص و درمان استئوآرتریت زانو (ساییدگی مفصل زانو) با دارو و جراحی - جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو در اصفهان:دکتر مهدی مؤیدفر

  2. بازتاب: 8 عامل موثر در دررفتگی مکرر کشکک زانو 2022 بهترین فوق تخصص درمان زانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *