7 ورزش و حرکات اصلاحی پای پرانتزی در بزرگسالان با تصویر

تمرینات خانگی درمان پای پرانتزی

زانوی-پرانتزی بهترین حرکات اصلاحی برای درمان خانگی پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان و کاهش انحراف پا و زانو با عمل جراحی استئوتومی، اصلاح پا و زانوی پراتزی با تمرینات ورزشی در خانه

7 ورزش و حرکات اصلاحی پای پرانتزی در بزرگسالان با تصویر می‌تواند به بهبود قدرت، انعطاف پذیری و تعادل پای پرانتزی کمک کند. بهتر است قبل از شروع هر برنامه تمرینی یا “تمرینات خانگی درمان پای پرانتزی”، حتما با پزشک خود، متخصص فیزیوتراپی و یا بهترین دکتر زانو برای اصلاح زانو پرانتزی مشورت کنید تا برنامه مناسب برای شما تعیین شود. علاوه بر این، در هنگام انجام حرکات اصلاحی پای پرانتزی، به نکات زیر توجه کنید.

نکات مهم قبل از شروع حرکات اصلاحی زانو پرانتزی

  1. شروع با حرکات ساده: اگر شما تازه با حرکات اصلاحی پای پرانتزی آشنا شده‌اید، بهتر است با حرکات ساده شروع کنید و سپس به تدریج به حرکات پیشرفته‌تر بروید.
  2. تمرین به صورت منظم: برای داشتن نتایج مثبت، بهتر است تمرینات را به صورت منظم و در بازه‌های زمانی مشخص انجام دهید.
  3. استفاده از تجهیزات مناسب: استفاده از تجهیزات مناسب مانند وزنه‌ها، توپ‌های ورزشی و محصولات فیزیوتراپی می‌تواند به بهبود عضلات پای پرانتزی کمک کند.
  4. رعایت حداقل و حداکثر مقدار: هنگام انجام حرکات اصلاحی، حداقل و حداکثر مقدار مجاز را رعایت کنید. این کار به جلوگیری از آسیب دیدگی عضلات کمک می‌کند.
  5. توجه به نوع درد: در صورتی که شما درد یا ناراحتی در پای پرانتزی دارید، بهتر است ابتدا با دکتر زانو مشورت کنید و سپس برنامه تمرینی خود را آغاز کنید.

پای پرانتزی چیست؟

ورزش و حرکات اصلاحی زانوی پرانتزی و ایکس از دکتر فوق تخصص زانو در اصفهان عمل جراحی زانو،تورم زانو،زانودرد،زانو درد،بهترین فوق تخصص زانو،بهترین دکتر ارتوپد ایران،تعویض مفصل زانو،آرتروسکوپی زانو،ارتروسکوپی زانو،پارگی مینیسک زانو،جراحی رباط صلیبی،بهترین جراح زانو،جراحی زانو،بهترین ارتوپد جراح زانو،دکتر ارتوپد خوب برای زانو،تعویض کشکک زانو،تعویض کشگک زانو،جراحی استوتومی،جراحی اسئوتومی،جراحی تعویض مفصل زانو،پارگی رباط صلیبی زانو،پارگی تاندون زانو

پای پرانتزی به عارضه‌ای گفته می‌شود که مچ و کف پا به هم نزدیک هستند، اما زانوها از هم دورند. حرکات اصلاحی زانوی پرانتزی با هدف تقویت ماهیچه‌های اطراف زانو، کاهش فشار روی تاندون‌ها و مفصل‌ها و بهبود پای پرانتزی انجام می‌شود. البته با انجام این تمرین‌ها نمی‌توان موارد شدید پای پرانتزی را اصلاح کرد. انجام این تمرین‌ها صرفاً برای اصلاح موارد خفیف پای پرانتزی مفید است و در موارد شدید باید عمل جراحی استئوتومی برای انحراف زانو یا پای انجام شود.

ادامه مطلب  تمرین و حرکات اصلاحی پیشگیری از آسیب ورزشی زانو

حرکات اصلاحی پای پرانتزی

نکته مهمی که هنگام یادگیری حرکت‌های اصلاحی زانوی پرانتزی باید از آن آگاه باشید، این است که تمرین‌های تقویتی طراحی شده برای اصلاح پای پرانتزی ماهیچه‌های بالای ران و زانوها را قوی‌تر می‌کند و به این ترتیب می‌توانید موقعیت پاها را به طور پیوسته و با سعی و تلاش تغییر دهید. اگر چه اکثر این تمرین‌ها پای پرانتزی را به سرعت اصلاح نمی‌کند، اما تکنیک‌هایی نظیر موارد توصیه شده برای تغییر وضعیت اندامی و کاهش شدت عارضه مفید است.

در صورت پیچیده بودن عارضه جراحی ضرورت می‌یابد، اما تمرین‌های اصلاحی و تغییر دهنده به بیمارانی کمک می‌کند که تلاش می‌کنند وضعیت اندامی را اصلاح کنند و ظاهرشان را بهبود دهند.

تمرین‌های اصلاح پای پرانتزی

هدف از انجام این تمرین‎ها تقویت ماهیچه‌های اطراف زانو، کاهش فشار روی تاندون‌ها  و مفصل‌ها و بهبود پای پرانتزی است. البته این نوع ورزش برای اصلاح موارد خفیف پای پرانتزی در نظر گرفته شده است. اگر بدشکلی زانوی پرانتزی شدید باشد، جراحی توصیه می‌شود. جراح استخوان را می‌شکند و هم‌ترازی آن را اصلاح می‌کند. دوران بهبود این نوع جراحی بیش از ده هفته است.

1- تمرین تقویت عضلات ران

به پشت روی دستگاه دراز بکشید، زانوها را خم کنید و وزنه‌ای را بین پاها قرار دهید. پاها را تا جایی که به باسن بخورد خم کنید و سپس پاها را صاف کنید. این مراحل را چند بار تکرار کنید تا پیشرفت تدریجی حاصل شود. پس از مدتی باید وزنه را سنگین‌تر کنید و حرکت را بیشتر تکرار کنید.

بهترین حرکات اصلاحی برای درمان خانگی پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان و کاهش انحراف پا و زانو با عمل جراحی استئوتومی، اصلاح پا و زانوی پراتزی با تمرینات ورزشی در خانهparantez

2- تقویت عضلات ساق پا

روی نیمکت (bench) دراز بکشید و هر دو پا را بدون جدا کردن از هم بلند کنید. پاها را با حداکثر سرعتی که می‌توانید بالا و پایین ببرید و پاها را تمام مدت  انجام تمرین به هم بچسبانید. پس از مدتی با بلند کردن بالاتنه از زمین و منقبض کردن ماهیچه‌های شکمی تمرین را سخت‌تر کنید.

ادامه مطلب  راه های پیشگیری از آسیب زانو در فعالیت های ورزشی و کارهای روزانه

بهترین حرکات اصلاحی برای درمان خانگی پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان و کاهش انحراف پا و زانو با عمل جراحی استئوتومی، اصلاح پا و زانوی پراتزی با تمرینات ورزشی در خانهparantez2

 این تمرین‌ها چندان ساده نیست، اما روش موثری برای افزایش انعطاف‌پذیری و اصلاح پای پرانتزی محسوب می‌شود. یوگا در صورت وجود عارضه زانوی پرانتزی به چالش دشواری تبدیل می‌شود. با انجام یوگا می‌توانید حالت اندامی را اصلاح و پای پرانتزی را صاف کنید. هر دو حرکت خم شدن رو به جلو و کو فیس را در برنامه ورزشی روزانه خود بگنجانید تا پاها تقویت و بدشکلی اصلاح شود.

3- خم شدن رو به جلو

بهترین حرکات اصلاحی برای درمان خانگی پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان و کاهش انحراف پا و زانو با عمل جراحی استئوتومی، اصلاح پا و زانوی پراتزی با تمرینات ورزشی در خانهparantez3

4- کو فیس (cow face)

بهترین حرکات اصلاحی برای درمان خانگی پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان و کاهش انحراف پا و زانو با عمل جراحی استئوتومی، اصلاح پا و زانوی پراتزی با تمرینات ورزشی در خانه

5- تمرین ماهیچه دور کننده (ابداکتور) مفصل ران

روی صندلی بنشینید، اگر چسباندن زانوها به هم در حالت نشسته دشوار است، احتمال این که ماهیچه ابداکتور ضعیف باشد، بالا است. برای قوی‌تر کردن این ماهیچه می‌توانید زانوها، مچ پاها و پنجه‌ها را به هم بچسبانید. نشستن در این حالت را به طور مداوم و هنگام هر بار نشستن تمرین کنید تا ماهیچه دور کننده مفصل ران به تدریج تقویت شود.

بهترین حرکات اصلاحی برای درمان خانگی پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان و کاهش انحراف پا و زانو با عمل جراحی استئوتومی، اصلاح پا و زانوی پراتزی با تمرینات ورزشی در خانهparantez5

6- تقویت عضلات چهارسر ران

به پهلو دراز بکشید، یک دست را برای حفظ تعادل مقابل بدن بگذارید و با دست دیگر سر را نگه دارید. یک پا را جلوی پای دیگر بگذارید و سعی کنید در این بین تعادل خود را حفظ کنید. سپس پای سمت دستی را که با آن سر را نگه داشته‌اید، بالا ببرید. هنگام بالا بردن پا نفس را بیرون بدهید. حرکت را سریع انجام ندهید، آهسته و آرام پیش بروید. این مراحل را چند بار برای هر دو پا تکرار کنید.

بهترین حرکات اصلاحی برای درمان خانگی پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان و کاهش انحراف پا و زانو با عمل جراحی استئوتومی، اصلاح پا و زانوی پراتزی با تمرینات ورزشی در خانهparantez6

7- تقویت عضلات ران و پا

روش انجام این حرکت مانند حرکت قبلی است، با این تفاوت که پس از بالا بردن پا آن را همانجا نگه می‌دارید و در این بین پای روی زمین را از مچ حدود سه ثانیه می‌چرخانید. این دو تمرین را به مدت 5 تا 10 دقیقه انجام دهید. دقت کنید حین انجام این حرکات اصلاحی مفصل ران و حالت اندامی را صاف نگه دارید. حتماً قبل از شروع هر گونه ورزش با پزشک یا متخصص طب فیزیکی مشورت کنید تا از ایمنی حرکات مطمئن شوید.

ادامه مطلب  کیست مینیسک زانو، علت، علائم و درمان

 بهترین حرکات اصلاحی برای درمان خانگی پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان و کاهش انحراف پا و زانو با عمل جراحی استئوتومی، اصلاح پا و زانوی پراتزی با تمرینات ورزشی در خانهparantez7

تفاوت پای پرانتزی و زانوی پرانتزی

پای پرانتزی و زانوی پرانتزی، دو بیماری مجزا در زوایای مختلف پا هستند. در زانوی پرانتزی، درجه انحراف زانو به داخل است که باعث می‌شود زانو به هم نزدیک شود و پا به شکل پرانتزی بنمایاند. این بیماری معمولاً به دلیل ضعف عضلات پوسته ران و باسن، تنها و یا به همراه بیماری های دیگر مانند فلج مغزی و اختلالات اسکلتی-عضلانی رخ می دهد.

اما در پای پرانتزی، انحراف پا به داخل است که باعث می‌شود پا به شکل پرانتزی نمایش داده شود. این بیماری نیز معمولاً به دلیل ضعف عضلات پوسته ران و باسن، اختلالات ساختاری در پا و باسن و یا به علت بارگذاری زائد روی پاها رخ می‌دهد. به طور کلی، هر دو بیماری به تقویت عضلات زانو، ران و باسن نیاز دارند. همچنین، در صورت تشخیص هر یک از این بیماری‌ها، بهتر است با پزشک یا متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید تا برنامه درمان مناسب برای شما تعیین شود.

یادداشتی از کلینیک جراح زانو در اصفهان

سایت دکتر مویدفر درمان و یا توصیه های پزشکی ارایه نمی کند. اطلاعات مقاله 7 ورزش و حرکات اصلاحی پای پرانتزی در بزرگسالان با تصویر فقط برای اهداف آموزشی است و به عنوان جایگزینی برای تشخیص یا درمان پزشکی در نظر گرفته نشده است. شما نباید از این اطلاعات برای تشخیص یا درمان یک مشکل یا بیماری استفاده کنید. همیشه قبل از هر اقدامی در ارتباط درمان خودسرانه یا مصرف مکمل های دارویی یا شروع یک برنامه تمرینات ورزشی زانو، با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر مویدفر فوق تخصص درمان بیماری های زانو پیشنهاد میکنند چنانچه سوال یا راهنمایی در ارتباط با بیماری های زانو دارید با ایشان در میان بگذارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های ۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۰۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۱ تماس حاصل نمایید.

12 دیدگاه در مقاله “7 ورزش و حرکات اصلاحی پای پرانتزی در بزرگسالان با تصویر

  1. بازتاب: درمان زانو و پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان - متخصص ارتوپد

  2. sarin پاسخ

    سلام ببخشید من ۱۵ سالمه پاهام پرانتزی میخوام به ورزش درمانش کنم بهترین ر‌وش برای درمان چیه لطفا بگید

  3. یاسمین پاسخ

    سلام خسته نباشید ،من 36 سالمه و متاسفانه از 20 سالگی دردهای کمری و بعد در 28 سالگی دردهای زانو شروع شد و الان آرتروز هم دارم البته از همون 28/29 سالگی شروع شد الان دو ساله متوجه شدم پام پرانتزی هست خواستم ببینم با توجه به دیسک کمرم میتونم نرمشها رو کمتر کنم یا از شدتش کم کنم ؟ و اینکه آیا واقعا جای امیدی برای بهبودی در صورت انجام مداوم این نرمشها هست ،در ضمن من سه سالی هست که یوگا هم انجام میدم .

  4. مصطفی پاسخ

    سلام میشه در کنار این تمرینات ورزش بدنسازیرو انجام داد یا باعث میشه اوضاع پاها بدتر بشه.

  5. رضا پاسخ

    با سلام
    آیا بستن وزنه به پا و آویزان شدن از میله بارفیکس تاثیری بر زانوی پرانتزی دارد؟
    با تشکر

  6. فررانه پاسخ

    برای درمان پاهای پرانتزی باشدت کم درکودکان چه ورزشی را توصیه میکنید؟

    • فررانه پاسخ

      سلام وخسته نباشید
      برای درمان پاهای پرانتزی باشدت کم درکودکان چه ورزشی را توصیه میکنید؟

  7. مهساعباسی پاسخ

    سلام جناب دکتر موید فر با تشکر از مطلب شما آیا در سن ۳۴ سالگی هم امکان بهبود هست؟ من میخوام در پیری دچار مشکلات زیادتری نشم و از الان تمرین رو شروع کنم .

  8. زحمتکش پاسخ

    سلام خدمت آقای دکتر امیدوارمخوب باشین
    بنده تقریبا 5الی 6سانتیمتر بین زانو هام فاصله هستش ومیدونم که پارانتز پا دارم ولی نمیدونم خفیف یا شدیده میشه راهنماییم کنین که با این کشش ها میشه این مشکل رو حل کرد یا چه باید کرد اگه میشه دچه مدت طول میکشه .32سالمه .تئ تلگرام هم اگه کانالی دارین یا میتونین توضیح توضیح دهین ممنون میشم زحمتکش09147373789.چون ایمیلم تقریبا از کار افتاده فعال نیس

  9. مهدی عابدی پاسخ

    سلام. من 39ساله و پاپرانتزی هستم.دکتر ارتوپدم گفت فاصله بین دوپایم 10سانت است.اگر تا 12سانت پیش برود.حتما باید جراحی کنم.نظرشما دراین مورد چیست؟ضمنا گقت که جراحی اخرین مرحله است.

  10. عفت پاسخ

    سلام آقاي دكتر. پاي بنده در اثر آرتروز به جلو آمده و در حالت خم مانده است. هشت ماه است كه آرتروز گرفتم.خانم٥٥ ساله

  11. بازتاب: درمان زانو (پا) پرانتزی بدون جراحی در کودکان و بزرگسالان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *