مراقبت‌ها و برنامه ورزشی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو

عمل جراحی زانو،تورم زانو،زانودرد،زانو درد،بهترین فوق تخصص زانو،بهترین دکتر ارتوپد ایران،تعویض مفصل زانو،آرتروسکوپی زانو،ارتروسکوپی زانو،پارگی مینیسک زانو،جراحی رباط صلیبی،بهترین جراح زانو،جراحی زانو،بهترین ارتوپد جراح زانو،دکتر ارتوپد خوب برای زانو،تعویض کشکک زانو،تعویض کشگک زانو،جراحی استوتومی،جراحی اسئوتومی،جراحی تعویض مفصل زانو،پارگی رباط صلیبی زانو،پارگی تاندون زانو

زمانی که درمان‌های پزشکی برای کاهش درد و بی‌ثباتی زانو مفید واقع نشوند آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو مورد ملاحظه و توجه قرار می‌گیرد. پس از انجام عمل جراحی، شما به منزل یا مرکز توان‌بخشی مراجعه خواهید کرد. به هر حال پزشک تا زمانی که عضلات شما قدرت لازم را برای رسیدن به دامنه حرکتی طبیعی مفصل پیدا کنند، درمان‌های فیزیکی مستمری را توصیه خواهد کرد.

هدف از عمل تعویض مفصل زانو

هدف نهایی از تعویض مفصل زانو، بازگرداندن ثبات طبیعی زانو برای حرکت و خم کردن روان و راحت زانو است. شما در زمان بهبودی و بازتوانی زانو یا در زمانی که به انجام فعالیت‌های روزمره خود می‌پردازید بسیار متعجب خواهید شد. توجه به این نکته بسیار مهم است که برای گذراندن دوران بازتوانی، مطابق دستورات جراح عمل کنید. اگر شما در هر موردی نگرانی دارید، جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو در خلال جلسه مشاوره پاسخ تمام سؤالات شما را در این مورد خواهد داد.

شما می‌توانید جهت رزرو نوبت یا مشاوره با شماره‌های 03131315870 03131315871 تماس حاصل فرمایید.

تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی چیست؟

s

عمل تعویض مفصل زانو یک جراحی است که عملکرد مفصل زانو را به حالت طبیعی آن بازمی‌گرداند. در این عمل جراحی با تعویض مفصل، عملکرد زانو بازگردانده می‌شود. یک مفصل مصنوعی (که به آن پروتز گفته می‌شود) برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تمرینات بازتوانی برای بعد از عمل جراحی

  • حرکات مچ پا به مانند فشاردادن پدال گاز ماشین: کف پا را به پایین بیاورید و 3 ثانیه مکث کنید. سپس به بالا بکشید و مجددا 3 ثانیه مکث کنید. سپس با حرکات دورانی در جهت خلاف عقربه‌های ساعت آنرا بچرخانید. این حرکت را ده بار انجام دهید و درهر ساعت تکرار نمایید.
ادامه مطلب  درمان زانو ضربدری یا 12 تمرین ورزشی و حرکات اصلاحی

varzeshmoraghebat

  • مچ پای خود را بالا بکشید و زانوی خود را به تشک فشار دهید تا عضله جلوی ران شما منقبض شود. تا 5 ثانیه بشمارید. در خلال تمرین به طور عادی نفس بکشید. این حرکت را ده بار انجام دهید و هر دوتا سه ساعت یکبار آنرا تکرار کنید.

varzeshmoraghebat1

  • به پشت دراز کشیده و پای خود را بالا برده و زانوی خود را تا جایی که می‌توانید کشیده نگه دارید، در این وضعیت 5 ثانیه باقی مانده، سپس پای خود را پایین آورده و 2 ثانیه استراحت نمایید.

varzeshmoraghebat2

  • تقویت عضلات جلوی ران: یک بالش را زیر زانوی خود قرار دهید تا زانو حدود 30 درجه خم گردد سپس ساق خود را صاف کنید تا و پنج ثانیه نگه دارید.

varzeshmoraghebat3

  • خم کردن زانو: روی یک صندلی بنشینید و پاها را آویزان کنید و تا حد امکان زانوی عمل شده را خم کنید. سپس پای مقابل را از قسمت قوزک روی پای عمل شده بگذارید و با کمک آن به میزان بیشتری زانوی خود را خم نمایید. سپس چند ثانیه نگه دارید و آن‌ را رها کنید.

tavimafsal9

  • به پشت با پاهای مستقیم و صاف خوابیده، پاشنه پای خود را روی زمین به طرف عقب بکشید به طوریکه زانو تا جای ممکن خم شود. 2 دوره 5 تایی این تمرین را تکرار کنید.

varzeshmoraghebat5

  • خم کردن زانو از پشت

tavimafsal11

بر روی شکم دراز کشیده و زانوی عمل شده را به طرف بالا خم نمایید. از پای سالم خود کمک گرفته تا زانوی خود را بیشتر خم نمایید.10 ثانیه نگه دارید و 2 دوره 5 تایی این تمرین را تکرار نمایید.

با انجام تمرینات معمولا شما پس از شش هفته دیگر نیازی به استفاده از واکر یا دوعصا ندارید و طی این مدت تعادل شما باید به گونه‌ای باشد که بتوانید با یک عصا راه بروید. هرچقدر شما تمرینات استقامتی و تقویتی خود را بیشتر و بهتر انجام دهید، زمان بازتوانی شما کوتاه‌تر خواهدبود.

ادامه مطلب  راه های پیشگیری از آسیب زانو در فعالیت های ورزشی و کارهای روزانه

مراقبت‌های لازم بعد از جراحی آرتروپلاستی زانو

  • استفاده از واکر

tavimafsal12

هنگامی که می‌خواهید از حالت نشسته بلند شوید و راه بروید، ابتدا با کمک از دسته صندلی روی پای سالم بایستید و سپس واکر را بگیرید و مطمئن شوید که قبل از برداشتن قدم تعادل دارید. پای خود را داخل واکر قرار دهید و واکر را با فاصله مناسب از خود نگه دارید. در این حالت بازوها کشیده شده‌اند ولی ازکمر خم نشده‌اید.

ابتدا پای جراحی شده را در مرکز واکر قرار دهید و سپس با فشار دست‌ها به واکر با کمترین فشار پای سالم را به جلو بکشید و به همین ترتیب عمل نمایید. پس از یادگیری استفاده از واکر در روز اول و دوم  پس از جراحی می‌توانید از دستشویی فرنگی به راحتی استفاده کنید. حداقل روزی سه بار با واکرراه بروید.

  • بالا رفتن و پایین آمدن از پله‌ها

tavimafsal13

برای بالا رفتن از پله‌ یک دست را به نرده‌های کنار پلکان بگیرید و با دست دیگر عصای زیر بغل را نگه دارید. در حالیکه وزن را روی عصا و نرده انداخته‌اید ابتدا پای عمل نشده را بر روی پله بالا بگذارید، سپس عصا و بعد پای عمل شده را بالا آورده و کنار پای دیگر روی همان پله بگذارید و تا پایان پله‌ها همین عمل را تکرار کنید.

پایین آمدن از پله درست بر عکس بالا رفتن از آن است. یعنی در حالیکه یک دست به نرده‌های کنار پلکان گرفته شده، با دست دیگر عصای زیر بغل را نگه دارید. ابتدا عصا و پای عمل شده را پایین آورده روی پله پایین بگذارید، سپس پای عمل نشده را پایین آورده و کنار پای قبلی روی همان پله قرار دهید. این مراحل را تا زمانی‌ که تمام پله‌ها را پاین بیایید ادامه دهید. اگر پلکان نرده نداشت بهتر است از دو عصا استفاده کنید.

  • برای نشستن از حالت ایستاده

tavimafsal14

برای نشستن از حالت ایستاده  به آهستگی به عقب بروید تا آنجا که لبه صندلی ساق شما را لمس کند. سپس با استفاده از دسته‌های صندلی در حالی که زانوی جراحی شده به صورت صاف قرار گرفته است، روی پای سالم خود را پایین بیاورید. در این حالت نیم تنه خود را صاف نگه دارید.

  • جهت نشستن روی دستشویی فرنگی

tavimafsal15

به آهستگی به عقب بروید و با استفاده از دسته‌های صندلی به آرامی بنشینید و در حالی که پای جراحی شده به صورت صاف در جلو قرار دارد برای ایستادن با تکیه به دست‌ها وفشار به پای سالم به حالت ایستاده در بیایید. برای دوش گرفتن از یک صندلی دسته‌دار استفاده کنید. با واکر تا کنار صندلی بروید و به آهستگی روی آن بنشینید. در کف حمام از یک پوشش غیر لغزنده استفاده نمایید. زخم باید با یک پانسمان ضد آب پوشده باشد و مدت دوش گرفتن بسیار کوتاه باشدو تنها با اجازه جراح خود دوش بگیرید.

  • سوار شدن در ماشین

tavimafsal18

با واکر به سمت  صندلی ماشین حرکت کنید تا  اینکه از عقب، صندلی  ساق پای شما را لمس نماید. سپس پای جراحی شده را داخل ماشین بگذارید و روی پای دیگر روی صندلی بنشینید. سپس خود را بچرخانید تا رو به جلو قرار بگیرید سپس کمربند ایمنی خود را ببندید.

ادامه مطلب  5 درمان علائم آرتروز یا التهاب مفاصل زانو در نوجوانان

یادداشتی از دکتر مویدفر جراح زانو در اصفهان

سایت دکتر مهدی مویدفر درمان پزشکی ارایه نمی کند. اطلاعات مقاله مراقبت‌ها و برنامه ورزشی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو فقط برای اهداف آموزشی است و به عنوان جایگزینی برای تشخیص یا درمان پزشکی در نظر گرفته نشده است. شما نباید از این اطلاعات برای تشخیص یا درمان یک مشکل یا بیماری استفاده کنید. همیشه قبل از هر اقدامی در ارتباط درمان خودسرانه یا مصرف مکمل های دارویی یا شروع یک برنامه تمرینات ورزشی زانو، با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر مویدفر فوق تخصص درمان بیماری های زانو پیشنهاد میکنند چنانچه سوال یا راهنمایی در ارتباط با بیماری های زانو دارید با ایشان در میان بگذارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های ۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۰۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۱ تماس حاصل نمایید.

7 دیدگاه در مقاله “مراقبت‌ها و برنامه ورزشی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

  1. بازتاب: عمل جراحی تعویض مفصل و کشکک زانو(آرتوپلاستی) - جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو در اصفهان:دکتر مهدی مؤیدفر

  2. معصومه پاسخ

    سلام علت تی تق کردن زانو بعد از تعویض زانو
    بعد از ۴ماه

  3. بازتاب: تزریق زانو,تزریق پی ار پی,زانو درد,درد زانو,دکتر مویدفر,جراح زانوی خوب,فوق تخصص زانو

  4. بازتاب: درمان انحراف زانو و پا با عمل جراحی استئوتومی زانو در اصفهان

  5. بازتاب: تعویض مفصل زانو

  6. بازتاب: عمل جراحی زانو،تورم زانو،زانودرد،زانو درد،بهترین فوق تخصص زانو،بهترین دکتر ارتوپد ایران

  7. بازتاب: جراح آرتروپلاستی و بهترین عمل جراحی تعویض مفصل زانو اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *