کیست مینیسک زانو، علت، علائم و درمان

درمان کیست مینیسک زانو در اصفهان

kist3

کیست مینیسک یک بخش بیرون‌زده از مایع مفصلی است که در حاشیه پیرامونی مینیسک قرار گرفته و اغلب با پارگی افقی مینیسک همراه است. این شرایط همچنین می‌تواند به خاطر آسیب‌دیدگی در نتیجه وارد شدن فشار به منیسک ایجاد شود. در این حالت، برای تشخیص دقیق پارگی مینیسک از اسکن ام آر آی (MRI) استفاده می‌شود تا به این ترتیب بتوان از امکان استفاده از روش‌های فیزیوتراپی یا لزوم استفاده از روش‌های جراحی برای رفع مشکل بیمار اظهارنظر کرد.

درمان کیست مینیسک زانو در اصفهان

کیست مینیسک در نتیجه انواع خاص پارگی غضروف در ناحیه قدامی داخلی، پارگی مینیسک میانی، و نیز پارگی غضروف طرفی ایجاد می‌شود. دکتر مویدفر جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو در این رابطه بیان می‌کند: «کیست منیسک معمولاً به صورت طبیعی بهبود پیدا نمی‌کند. به همین خاطر به منظور تشخیص بهتر شرایط جهت انتخاب روش درمان مناسب می‌توان از آرتروسکوپی برای تعیین پارگی احتمالی مینیسک بیمار استفاده کرد».

اگر متوجه تورم و درد در زانوی خود شدید و احتمال وجود کیست مینیسک وجود دارد، هر چه سریع‌تر برای دریافت مشاوره و تشخیص صحیح به متخصص مراجعه کرده تا از آسیب‌های بعدی پیشگیری شود. برای مشاوره یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 03131315870 03131315871 تماس حاصل نمایید.

کیست مینیسک


kist2

کیست مینیسک یک نوع برآمدگی مایع مفصل در طول حاشیه پیرامونی مینیسک است. همان‌طور که قبلاً گفته شد، این شرایط معمولاً با پارگی مینیسک و جریان مایع مفصلی و انتقال آن از محل مناسب ارتباط دارد. این شرایط معمولاً در ناحیه طرفی زانو مشاهده می‌شود.

ادامه مطلب  خشکی - سفتی و بی‌حرکتی مفصل زانو - علت و درمان

علائم کیست مینیسک

در این شرایط بیمار با ایجاد یک برآمدگی محکم در ناحیه داخل زانوی خود مواجه می‌شود. علاوه بر این در نتیجه این شرایط ممکن است فرد با علائم آسیب‌دیدگی مینیسک همچون قفل شدن یا خالی شدن زانو نیز مواجه شود. کیست مینیسک می‌تواند بدون درد بوده یا برای بیمار درد و ناراحتی به همراه داشته باشد. در اکثر موارد درد و ناراحتی در هنگام ایستادن احساس می‌شود. علائم دیگر شامل انحراف زانو، تورم در سمت داخلی و کناره‌های مفصل زانو و ضعف یا لنگیدن است. پزشک احتمالاً برای تشخیص شرایط از اسکن ام آر آی استفاده کرده و به این ترتیب ایجاد پارگی منیسک را تشخیص می‌دهد.

علت کیست مینیسک

kist1

کیست مینیسک در اثر پارگی مینیسک به وجود می‌آید. به این نوع پارگی، “پارگی افقی مینیسک” یا “پارگی کمپلکس” می‌گویند که باعث برش افقی مینیسک می‌شود. این کیست‌ها اغلب در مینیسک خارجی ایجاد می‌شوند. کیست‌ها با مایع ژله‌ای همانند مایع مفصلی پر شده‌اند. توجه داشته باشید وقتی از واژه “کیست” استفاده می‌کنیم، منظورمان وجود کیسه‌ای است که داخلان مایع می‌باشد، منظورمان یک کیست واقعی نیست. به عبارت دیگر این کیست رشد غیرطبیعی ندارد و تومور به‌حساب نمی‌آید.

دلیل وجود مایع در این کیست این است که در اثر پارگی مسنیسک مایع مفصلی به درونان نشت کرده و باعث تورم کیست می‌شود. بدن به‌طور مداوم مایع مفصلی جدید ترشح می‌کند و مایعات اضافی را جذب می‌کند. اما زمانی که مایع به درون کیست نشت می‌کند، نمی‌تواند از آن خارج شود و یک کیسه حاوی مایع را تشکیل می‌دهد که به آن کیست مسنیسک می‌گویند. دلیل باقی ماندن کیستان است که مانند یک شیر یک طرفه عمل می‌کند، یعنی مایعات وارد کیست می‌شوند ولی نمی‌توانند از آن خارج شوند.

ادامه مطلب  7 ورزش و حرکات اصلاحی پای پرانتزی در بزرگسالان با تصویر

عوارض کیست مینیسک

  • عود علائم، و ایجاد وضعیت مزمن
  • آسیب مکرر به زانو، به‌ویژه اگر ورزش بلافاصله پس از آسیب یا جراحی از سر گرفته شود.
  • بزرگ‌تر شدن پارگی (پیشرفت پارگی) و یا افزایش اندازه کیست، درصورت عدم درمان
  • آرتروز زانو
  • عوارض جراحی، از جمله عفونت، خونریزی، صدمه به اعصاب (بی‌حسی، ضعف، فلج)، درد مداوم زانو، قفل شدن، عدم بهبود مینیسک (با وجود درمان)، نیاز به عمل جراحی مجدد، خشکی زانو (فقدان حرکت)، و عود کیست
  • فرسایش استخوان و مفاصل، به دلیل فشار کیست
  • آسیب به اعصاب، به دلیل فشار کیست

درمان کیست مینیسک

داروها و ورزش

  • داروهای مسکن: داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (آسپرین و ایبوپروفن)، مسکن‌های خفیف (استامینوفن)
  • داروی هومیوپاتی (بریونیا آلبا): در کنترل درد، تورم اطراف مفصل زانو بهبود دامنه حرکتی مفصل مفید می‌باشد.
  • NSAIDS (مانند ژل ولتارین)
  • آسپیراسیون: تخلیه کیست از طریق سوزن
  • تزریق آستروئید (کورتون): در موارد شدید باعث کاهش التهاب می‌شود.
  • فیزیوتراپی: انجام تقویت تمرینات و کششی

تخلیه‌ی کیست

کیست‌های مینیسک را می‌توان با استفاده از یک سوزن تخلیه کرد (هر چند به علت لزجت و چسبندگی محتوای کیست می‌تواند دشوار باشد) اما از آنجا که پارگی در مینیسک اجازه‌ی نفوذ بیشتر مایع سینوویال به داخل کیست را می‌دهد، مجدداً باز می‌گردد. مدیریت کیست مینیسک معمولاً شامل یک اسکن MRI از زانو برای تعیین وجود پارگی مینیسک و موقعیت کیست می‌باشد.

عمل جراحی کیست مینیسک

kist

برداشت کیست ممکن است به ‌صورت کامل یا به ‌صورت جزئی باشد. برداشت ناقص کیست ممکن است باعث عود مجدد کیست شود. بر اساس یافته‌های تصویربرداری درمان یک کیست متفاوت است:

  • اگر کیست در ارتباط با پارگی مینیسک ایجاد شده باشد معمولاً از روش آرتروسکوپی استفاده می‌گردد.
  • اگر کیست مرتبط با پارگی مینیسک نباشد، ممکن است از جراحی باز استفاده شود.
  • برداشت بافت از طریق آرتروسکوپی: یک تلسکوپ فیبر نوری که به آن یک دوربین متصل است وارد مفصل زانو می‌شود، تصویر داخل مفصل زانو بر روی یک مانیتور نشان داده می‌شود. معمولاً جراحی آرتروسکوپی به ‌صورت سرپایی انجام می‌شود و معمولاً بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد.
ادامه مطلب  درمان خانگی زانو درد کودکان با ورزش و 8 علت درد زانوها

یادداشتی از کلینیک جراح زانو در اصفهان

سایت دکتر مویدفر درمان و یا توصیه های پزشکی ارایه نمی کند. اطلاعات مقاله کیست مینیسک زانو، علت، علائم و درمان فقط برای اهداف آموزشی است و به عنوان جایگزینی برای تشخیص یا درمان پزشکی در نظر گرفته نشده است. شما نباید از این اطلاعات برای تشخیص یا درمان یک مشکل یا بیماری استفاده کنید. همیشه قبل از هر اقدامی در ارتباط درمان خودسرانه یا مصرف مکمل های دارویی یا شروع یک برنامه تمرینات ورزشی زانو، با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر مویدفر فوق تخصص درمان بیماری های زانو پیشنهاد میکنند چنانچه سوال یا راهنمایی در ارتباط با بیماری های زانو دارید با ایشان در میان بگذارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های ۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۰۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۱ تماس حاصل نمایید.

9 دیدگاه در مقاله “کیست مینیسک زانو، علت، علائم و درمان

  1. بازتاب: درمان کیست مینیسک زانو

  2. بازتاب: علت و درمان ورم پشت زانو یا کیست بیکر - زانو درد

  3. بازتاب: دكتر ورياني متخصص ارتوپد و فوق تخصص زانو | کیست مینیسک زانو | دكتر ورياني متخصص ارتوپد و فوق تخصص زانو

  4. بازتاب: کیست مینیسک (منیسک) زانو، علت، علائم، تشخیص، درمان - متخصص ارتوپد و جراح زانو: دکتر وریانی

  5. بازتاب: کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی پروفسور بیژن فروغ | درمان پارگی کیست پشت زانو | کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی پروفسور بیژن فروغ

  6. بازتاب: تزریق PRP زانو (پلاسمای غنی شده ی خون) برای درمان درد و آرتروز - جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو در اصفهان:دکتر مهدی مؤیدفر جراحی_زانو_دکتر_ارتوپد_در

  7. بازتاب: درمان خونریزی در مفصل زانو (همارتروز) با روش های جراحی و غیر جراحی

  8. بازتاب: جراحی ترمیم عروق و عصب اطراف زانو اصفهان، بهترین فوق تخصص زانو

  9. بازتاب: عمل جراحی آرتروسکوپی زانو و مراقبت های بعد از آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *