عمل جراحی آرتروسکوپی زانو و مراقبت های بعد از آن

ارتروسکوپی تشخیصی چیست؟

best doctor Knee arthroscopy iran بهترین دکتر جراح عمل جراحی آرتروسکوپی زانو برای درمان لیزری زانو اصفهان) عمل جراحی آرتروسکوپی زانو برای تشخیص و درمان مشکلات خاص زانو و مراقبتهای بعد از جراحی همراه با عوارض و مزایای آن، ورزش‌های بعد از جراحی زانو

عمل جراحی آرتروسکوپی زانو و مراقبت های بعد از آن یکی از متداول ترین جراحی‌هایی است که برای تشخیص و درمان آسیب دیدگی های زانو به کار برده می‌شود. این جراحی تقریبا سرپایی به وسیله ابزاری به نام لنز آرتروسکوپ انجام می‌شود. با این که اغلب مفصل زانو به وسیله این ابزار دیده و جراحی می‌شود اما مفاصل دیگر مانند آرتروسکوپی شانه ها، آرنج، مچ پا، ران و مچ دست نیز می‌تواند به وسیله این ابزار معاینه و درمان شود.

آسیب دیدگی های زانو

تمایل و رغبت روزافزون به ورزش و انجام تمرینات ورزشی باعث شده که آسیب دیدگی های زانو گسترش یابند. زانو یک مفصل پیچیده و فعال است و به همین دلیل به سادگی آسیب می‌بیند. آرتروسکوپی به جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو اجازه می‌دهد که داخل زانو را دیده و تشخیص دهد که مشکل زانو تا چه حد جدی است.

بهترین دکتر جراح زانو، عمل جراحی آرتروسکوپی زانو را برنامه ریزی می کند، عارضه زانو را می بیند و درمان مورد نظر را انجام می دهد. انجام عمل جراحی آرتروسکوپی برای درمان آسیب دیدگی های مینیسک و رباط، مشکلات ناشی از ساییدگی و پارگی، اختلالات مفاصل زانو و مشکلات و عارضه های کشکک زانو به کار می رود.

برای کسب اطلاع از عمل جراحی آرتروسکوپی زانو و مراقبت های بعد از آن و مشکلات زانو یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره تلفن مطب دکتر مویدفر جراح زانوی اصفهان 03131315870 03131315871 تماس برقرار نمایید.

 آرتروسکوپی زانو

var11 عمل جراحی آرتروسکوپی زانو برای تشخیص و درمان مشکلات خاص زانو و مراقبتهای بعد از جراحی همراه با عوارض و مزایای آن، ورزش‌های بعد از جراحی زانو

عمل آرتروسکوپی زانو جراحی است که با استفاده از یک دوربین کوچک و لنز متصل به آن برای دیدن مفصل زانو انجام می‌شود که برای وارد کردن لنز دوربین و ابزار آرتروسکوپی به زانو دو یا چند شکاف کوچک در زانو توسط جراح ایجاد می‌شود.

چرا عمل جراحی آرتروسکوپی انجام می‌شود؟

جراحی آرتروسکوپی ممکن است برای مشکلات زانو که در ادامه مقاله عمل جراحی آرتروسکوپی زانو و مراقبت های بعد از آن به آنها اشاره شده است به کار رود.

  • پارگی مینیسک: مینیسک بافت محکم ولی نسبتا نرمی است که مانند یک بالشت در فضای بین استخوان‌های زانو قرار گرفته است. برای ترمیم یا برداشتن مینیسک باید عمل جراحی انجام شود.
  • پارگی یا آسیب‌دیدگی رباط صلیبی قدامی یا رباط صلیبی خلفی
  • پارگی یا آسیب‌دیدگی رباط‌های جانبی زانو
  • تورم یا التهاب زیاد پوشش داخلی مفصل که به آن سینوویوم گفته می‌شود.
  • ناپایداری مفصل کشکک زانو
  • خراب شدگی و جداشدگی غضروف زانو
  • عفونت مفصل زانو
  • پیوند غضروف زانو یا ترمیم آن
  • شکستگی های استخوان زانو
  • کیست مینیسک زانو
  • ترمیم نقص‌های غضروف
  • کیست بیکر پشت زانو : در این عارضه پشت زانو به دلیل تجمع مایع متورم می‌شود. در برخی موارد مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که درد و تورم به دلایل دیگر مانند آرتروز وجود داشته باشد.
  • برخی شکستگی‌های استخوان‌های زانو
ادامه مطلب  جراحی ترمیم عروق و عصب اطراف زانو

مزایای انجام آرتروسکوپی زانو چیست؟

آرتروسکوپی زانو یک ابزار مؤثر در تشخیص عارضه‌های مفصلی است و برای تأیید درمان مشکلات زانو مانند پارگی مینیسک و ساییدگی غضروف هم به کار برده می‌شود. یک آرتروسکوپی می‌تواند در نهایت درد زانو را کاهش داده و توانایی حرکت زانو را بهبود بخشد. حفظ یک سبک زندگی نرمال و فعال می‌تواند مزیت کلیدی این عمل محسوب شود.

قبل از عمل جراحی آرتروسکوپی زانو

جراح خوب زانو را همیشه در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید مطلع نمایید چه این داروها مکمل باشند یا داروهای گیاهی که بدون نسخه پزشک می‌توان آنها را تهیه کرد.

2 هفته قبل از آرتروسکوپی زانو

در دو هفته قبل از عمل آرتروسکوپی زانو کارهای زیر را انجام دهید:

  • ممکن است جراح زانو از شما بخواهد که مصرف داروهای رقیق کننده خون را قطع کنید. این دارها عبارتند از آسپیرین، ایبوپروفن (آدویل، موترین)، ناپروکسن (ناپروسین، آلیو) و رقیق کننده های دیگر خون
  • در مورد داروهایی که می‌توانید تا روز عمل مصرف کنید از دکتر زانو سؤال کنید.
  • اگر سیگار می‌کشید، سعی کنید آن را متوقف کنید. از پزشک زانوی خود بخواهید تا به شما کمک کند. استعمال دخانیات می‌تواند سرعت روند بهبودی زخم استخوان‌ها را کاهش می‌دهد.
  • همیشه جراح تان را در مورد سرماخوردگی، تب، آنفولانزا، تب‌خال یا بیماری‌های دیگر که قبل از انجام هر نوع عمل جراحی داشته‌اید آگاه کنید.

روز عمل آرتروسکوپی زانو

در روز انجام عمل جراحی ارتروسکوپی زانو کارهای زیر را انجام دهید:

  • از شما خواسته می‌شود تا 6 تا 12 ساعت قبل از انجام عمل جراحی از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.
  • داروهایی را که باید قبل از عمل مصرف کنید با یک جرعه کوچک آب میل کنید.
  • به شما گفته می‌شود که چه ساعتی در بیمارستان حاضر شوید.

نحوه انجام عمل آرتروسکوپی

عمل جراحی آرتروسکوپی زانو برای تشخیص و درمان مشکلات خاص زانو و مراقبتهای بعد از جراحی همراه با عوارض و مزایای آن، ورزش‌های بعد از جراحی زانو var2

سه روش اصلی و یک روش متفاوت برای کاهش درد (بیهوشی) در هنگام انجام عمل جراحی آرتروسکوپی زانو ممکن است به کار برده شود:

  • بیهوشی موضعی: ممکن است زانوی شما با داروهای ضد درد بی‌حس شود. همچنین ممکن است به شما داروهایی داده شود که در حالی که هوشیار هستید باعث ریلکس شدن شما شود.
  • بیهوشی نخاعی: به این روش بیهوشی منطقه‌ای نیز گفته می‌شود. داروهای ضد درد در فضای نخاع و ستون فقرات تزریق می‌شود. شما همچنان هوشیار خواهید بود اما قادر نخواهید بود چیزی را در زیر کمر خود حس کنید.
  • بیهوشی عمومی: شما به طور کامل در هنگام عمل به خواب فرو رفته و هیچ دردی را احساس نخواهید کرد.
  • انسداد عصب فمورال: این نیز یک روش دیگر برای بیهوشی منطقه‌ای است. داروهای ضد درد در اطراف کشاله ران تزریق می‌شود. شما در طول انجام عمل به خواب خواهید رفت. این روش بیهوشی باعث می‌شود که شما درد را احساس نکنید بنابراین به بیهوشی عمومی نیازی ندارید.

حین عمل آرتروسکوپی چه رخ میدهد؟

زمان انجام عمل جراحی آرتروسکوپی زانو ابزاری مثل فشارسنج به دور ران شما بسته می‌شود تا خونریزی را در خلال انجام عمل کنترل کند. جراح زانو دو یا سه شکاف کوچک اطراف زانو ایجاد می‌کند. از سرم جهت باز شدن فضای درون مفصل شما استفاده می‌شود. یک لوله کوچک که همان لنز سر دوربین می‌باشد از طریق این شکاف‌ها وارد زانو می‌شود. این دوربین مجهز به یک مانیتور ویدیویی است که به جراح زانوی شما این امکان را می‌دهد که درون زانو را ببیند.

ادامه مطلب  درمان و رفع درد زانو شدید و طبیعی در زنان باردار ( دوران بارداری)

پایان عمل جراحی ارتروسکوپی زانو

بهترین جراح زانو ممکن است ابزارهای دیگر جراحی را از طریق این شکاف‌ها وارد زانو کرده و روی آن کار کند. سپس جراح مشکل پیش آمده در زانو را به این طریق درمان می‌نماید. در پایان عمل جراحی سرم از زانو تخلیه می‌گردد و به کمک بخیه محل شکاف‌های جراحی بسته می‌شود و روی آن پانسمان می‌گردد.

فیلم و تصاویر آرتروسکوپی زانو

در بعضی موارد در صورت نیاز می‌توان فیلم و عکس عمل جراحی آرتروسکوپی را ثبت کرد و شما بعداً می‌توانید این عکس‌ها را ببینید. بنابراین شما متوجه خواهید شد که چه عملی روی شما انجام شده است.

پس از انجام عمل جراحی آرتروسکوپی زانو

بعد از عمل آرتروسکوپی تشخیصی، روی پانسمان شما بانداژ شده و موقع ترخیص تمرینات و ورزش های لازم بعد از عمل جراحی به شما آموزش داده می‌شود.

بازتوانی و بهبودی بعد از آرتروسکوپی

دوره بازتوانی کامل پس از انجام عمل آرتروسکوپی به مشکلی که درمان شده است بستگی دارد. مشکلاتی مانند پارگی مینیسک، شکستگی غضروف، کیست بیکر و مشکلاتی سینوویوم معمولاً به راحتی درمان می‌شوند. بسیاری از بیماران می‌توانند پس از عمل به فعالیت‌های خود بپردازند.

رعایت دستورات دکتر زانو

بازتوانی پس از انجام عمل‌های ساده در بیشتر موارد با سرعت انجام می‌شود. شما پس از انجام برخی اعمال جراحی به عصا نیاز خواهید داشت. همچنین دکتر زانو برای شما داروهای ضد درد و مسکن و داروهای ضد انعقاد مثل آسپیرین یا داروهای مشابه تجویز خواهد کرد. اگر شما عمل پیچیده تری انجام دهید ممکن است دوره بازتوانی طولانی‌تر شود.

چند هفته بعد از عمل زانو می توانم به فعالیت های روزمره برگردم؟

چنانچه قسمتی از زانوی شما ترمیم یا بازسازی شود، شما قادر نخواهید بود تا چند هفته بدون کمک عصا یا زانوبند طبی راه بروید. بازتوانی کامل ممکن است چند ماه تا یک سال طول بکشد. اگر شما به آرتروز زانو مبتلا باشید، پس از انجام عمل آرتروسکوپی برای ترمیم آسیب دیدگی های دیگر زانو هنوز علائم این بیماری را خواهید داشت.

خطرات احتمالی عمل آرتروسکوپی زانو

با این که عمل آرتروسکوپی عملی بدون خطر برای درمان آسیب دیدگی های زانو است اما برخی خطرات احتمالی بیماران را تهدید می‌کند که باید نسبت به آن آگاه و هوشیار باشند. متناسب با شرایط مفصل و شرایط بیمار، این خطرات می‌تواند شامل تورم و گرفتگی مفصل، خونریزی، لختگی خون، عفونت یا باقی ماندن مشکل زانو باشد.

بازتوانی پس از انجام عمل آرتروسکوپی چیست؟

برنامه درمان فیزیکی بیمار پس از انجام عمل آرتروسکوپی می‌تواند به سه فاز تقسیم شود: بازگرداندن کنترل ماهیچه‌های پا و کنار گذاشتن عصا، بازیابی قدرت و توان حرکتی زانو و بازگشت به زندگی روزمره. تمرینات ورزشی زیر برای بهینه کردن دوران بهبودی بیمار در این فازها طراحی می‌شوند. زمان‌بندی هریک از فازها به بیمار و وضعیت فیزیکی او و روند بهبود پس از جراحی بستگی دارد.

ادامه مطلب  8 عامل موثر در دررفتگی مکرر کشکک زانو 2022

مرحله یک در مراقبت های بعد عمل آرتروسکوپی زانو

تمرینات ورزشی بعد از آرتروسکوپی زانو که در این فاز اولیه به بیمار کمک می‌کند تا تعادل و هماهنگی خود را بازیابد و این تمرینات باید بلافاصله پس از ترخیص از بیمارستان انجام شود. راه رفتن با عصا را نمی‌توان ورزش تلقی کرد اما یک قسمت مهم از برنامه فیزیوتراپی پس از عمل آرتروسکوپی زانو است.

عمل جراحی آرتروسکوپی زانو برای تشخیص و درمان مشکلات خاص زانو و مراقبتهای بعد از جراحی همراه با عوارض و مزایای آن، ورزش‌های بعد از جراحی زانو var3

تمرین بلند کردن پا به صورت مستقیم را می‌توان در حالت نشسته یا خوابیده انجام داد. مچ پا که باید تمرین داده شود باید با زاویه 90 در جه خم شود و زانو در حد امکان صاف شود. سپس کل پا و ران را از روی زمین به اندازه حدود 30 تا 45 سانتیمتر بلند کنید و این حالت را به مدت 6 ثانیه حفظ کنید. این تمرین آر 10 تا 15 مرتبه و به تعداد 2 تا 3 ست انجام دهید.

مرحله دو در مراقبت های بعد ارتروسکوپی زانو

این تمرینات به بیمار کمک می‌کند تا دامنه کامل حرکات زانو را بازیافته و زانو را برای حرکت بدون عصا تقویت نماید. تمریناتی که به افزایش دامنه حرکتی زانو کمک می‌کنند باید به صورت نشسته روی میز انجام شوند به طوری که پاها از لبه میز آویزان باشد. بیماران ممکن است از پای سالم خود برای صاف کردن پای دیگر کمک بگیرند (حرکات کششی) و زانوهای خود را خم کنند (حرکات فلکس).

بیماران می‌توانند به محض اینکه زانوی آنها دامنه حرکتی خود را تا حدودی بازیافت، حرکت دوچرخه را روی دوچرخه‌های ثابت انجام دهند.

عمل جراحی آرتروسکوپی زانو برای تشخیص و درمان مشکلات خاص زانو و مراقبتهای بعد از جراحی همراه با عوارض و مزایای آن، ورزش‌های بعد از جراحی زانو var4

کشش عضلات چهار سر ران برای تقویت عضلات چهار سر به کار برده می‌شود. برای انجام این حرکت، بیمار باید روی زمین دراز کشیده و زانوی سالم خود را خم کرده و کف پا را روی سطح زمین قرار دهد. زانوی تحت درمان به کمک یکشی سفت که در زیر آن قرار داده می‌شود حمایت می‌شود.

سپس زانو به طور کامل کشیده می‌شود تا از زاویه صفر درجه از حالت خم به حدود 30 تا 40 در جه برسد. پا را باید به مدت 6 ثانیه در همین حالت نگه داشت و به آرامی آن را پایین آورد.

مرحله سه در مراقبتهای بعد آرتروسکوپی زانو

زمانی که بیمار وارد فاز 3 از برنامه فیزیوتراپی خود شد، می‌تواند فعالیت‌های فیزیکی نرمال خود را انجام دهد. طول زمان رسیدن به این فاز به وضعیت بیمار و روند بهبودی او پس از جراحی بستگی دارد.

یادداشتی از جراح زانو در اصفهان

سایت دکتر مهدی مویدفر درمان پزشکی ارایه نمی کند. اطلاعات مقاله عمل جراحی آرتروسکوپی زانو و مراقبت های بعد از آن فقط برای اهداف آموزشی است و به عنوان جایگزینی برای تشخیص یا درمان پزشکی در نظر گرفته نشده است. شما نباید از این اطلاعات برای تشخیص یا درمان یک مشکل یا بیماری استفاده کنید. همیشه قبل از هر اقدامی در ارتباط درمان خودسرانه یا مصرف مکمل های دارویی یا شروع یک برنامه تمرینات ورزشی زانو، با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر مویدفر فوق تخصص درمان بیماری های زانو پیشنهاد میکنند چنانچه سوال یا راهنمایی در ارتباط با بیماری های زانو دارید با ایشان در میان بگذارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های ۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۰ ۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۱ تماس حاصل نمایید.

17 دیدگاه در مقاله “عمل جراحی آرتروسکوپی زانو و مراقبت های بعد از آن

  1. بازتاب: بهترین دکتر متخصص ارتوپد و نحوه گرفتن نوبت - جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو در اصفهان:دکتر مهدی مؤیدفر

  2. جمالزاده پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید.
    خواهرم دوماه عمل. ترمیم رباط ومینسک زانو انجام داده متاسفانه چند روز بعد از عمل پاش ورم کردگفتن عفونت دوباره بیمارستان بستری شد دوبار زانورا جراحی وشستشو کردن وکلی آنتی بیوتیک دادن گفتن باکتری تو کشت مشخص نشده که چیه. خلاصه این پروسه دوماه ادامه داشت بهبود هم حاصل نشد آخرش دکتر گفت بدنش به قطعات بکار برده برا ترمیم واکنش داده باید اونا رو دربیاریم اخیرا اونا درآورده. میخواستم بپرسم به نظر شما ای دلیل منطقیه واصلا امکان چنین چیزی میشه ؟البته دکترش میگه طبق فاکتور قطعات از یه شرکت معتبره واصلیه. چه باید کرد دکتر جان ما را راهنمایی بفرمایید.
    ممنون ومتشکرم از لطف شما

  3. صدف پاسخ

    سلام وقت بخیر
    اقای دکتر گرامی
    13 سل قبل، یکباره با تورم، عدم قدرت تحرک و درد شدید و التهاب زانو مواجه و با انجام بررسی ها تشخیص ارتریت روماتوئید داده شد و پس از دو سال عود مجدد و تغییر پزشک و مراجعات متعدد و آزمایشات و بررسی های مکرر و مختلف ( از جمله آرتروسنتز) بدون یافته خاصی و به دنبال ادامه تورم و مشکلات دیگر (سال سوم و درگیری با التهاب و تورم و درد- تجمع شدید مایع از ناحیه ران تا ساق پا– و البته حضور درد ضبحگاهی بدن و کوفتگی و خشکی و خستگی احتمال آرتروپاتی را مطرح میساخت) سینووکتومی انجام و نتیجه پاتولوژی یافته خاصی را در بر نداشت. اما مشکل با گذر زمان بعد از سینووکتومی بسیار بهتر شد و گاهی تورم و التهاب بروز و مجدد با دریافت کوتاه مدت کورتون و بلند مدت سلکوکسیب رفع میشد. در حال حاضر 10 سال از سینووکتومی گذشته است و یکسال اخیر مشکل خاصی نبوده و هیچ دارویی استفاده نمیکنم.
    طی ده سال گذشته، پزشک به عنوان آرتروپاتی سرونگاتیو بنده را فالو دارند. البته فیستول ناحیه آنوس، بدون هیچ یافته دیگری هم وجود دارد که در نهایت تحت نظر پزشکان مختلف هستم و گاهگاهی بررسیهایی انجام میشود جهت بررسی وضعیت و تشخیص ها و درمان های احتمالی.
    اما حداقل حدود 3 سال گذشته تا کنون گاهی (اغلب) درد در پشت زانو بروز میکند که سبب کاهش فعالیت در نهایت بهبود شده و مجدد آغاز میشود. محدودیت هاییی را برای من دارد.
    برای این مورد اقدام خاص یا توصیه خاصی دارید؟
    با سپاس

  4. سلیم پاسخ

    سلام.من یک عمل داشتم ولی باز باپیچدکی و خالی کردن زانو مواجهم میخام مجدد عمل کنم….باید چکار کنم ؟

    • دکتر مهدی مؤیـدفر نویسنده نوشتهپاسخ

      با سلام
      جهت معاینه با در دست داشتن مدارک بالینی و گرافی های موجود مطب مراجعه نمایید

  5. بازتاب: عمل جراحی زانو،تورم زانو،زانودرد،زانو درد اصفهان،بهترین فوق تخصص زانو

  6. بازتاب: ۸ عامل موثر در دررفتگی مکرر کشکک زانو ۲۰۲۲ بهترین فوق تخصص درمان زانو

  7. بازتاب: درمان کشیدگی و پارگی رباط صلیبی زانوی پا ACL ,PCL با ورزش وجراحی

  8. بازتاب: راه های پیشگیری از آسیب زانو در فعالیت های ورزشی و کارهای روزانه

  9. بازتاب: درمان دررفتگی، جابه جایی و بی ثباتی کشکک زانو

  10. بازتاب: درمان قفل کردن زانو | علائم و علت قفل شدن واقعی یا کاذب زانو

  11. بازتاب: ترمیم پارگی رباط ACL-PCL زانو | درمان کشیدگی با ورزش و جراحی 💯

  12. بازتاب: راه های پیشگیری از آسیب زانو در فعالیت های ورزشی و کارهای روزانه

  13. بازتاب: شکستگی_زانو

  14. بازتاب: بهترین فوق تخصص زانو

  15. بازتاب: عمل جراحی زانو،تورم زانو،زانودرد،زانو درد،بهترین فوق تخصص زانو،بهترین دکتر ارتوپد ایران

  16. بازتاب: پارگی و آسیب های مینیسک زانو-علائم و درمان با جراحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *